תכנון מתקנים למופעי ראווה

מערכות לשחרור עשן
29 בדצמבר 2018
בטיחות באירועים בקניון
30 בדצמבר 2018

תכנון מתקנים למופעי ראווה


מאת: רמי שמש

ברוב האירועים ההמוניים המתקיימים בארץ, אנו משתמשים במתקני במה הקיימים בשוק. חברות הבמה מתקינות את המתקנים הללו מאירוע לאירוע, עם טוויסט כזה או אחר. אולם לעיתים אנו נתקלים בדרישה לתכנן מתקן מיוחד המתאים לאופן אירוע ספציפי. מדובר במתקן אשר מגשים את הפנטזיה של אותו מפעיל, בכדי לקיים מופע מיוחד מסוגו שעדיין לא היה. אולם, תכנון מתקן שכזה מצריך התערבות של מהנדס קונסטרוקציה עוד בשלבים הראשונים. על המהנדס לתת את הדעת לכל הגורמים הפיזיקאליים והכוחות הדינמיים והסטאטיים הפועלים על המתקן, לקחת בחשבון עומסים ורוחות, ואופן ההתקנה בשטח ללא פגיעה באתר האירוע, למען התנהגות המתקן כיאה לו לצורך הגשמת אותו החלום.

להלן סיקור של מספר אירועים שהצריכו תכנון מיוחד למתקנים לצורך מופע ראווה.

אפקט הפרפר – קרקס Y

יניב סוויסה, מבעלי קרקס Y פנה אלי בבקשה לתכנון מתקן עבור אירוע אפקט הפרפר שהתקיים בקיץ האחרון בירושלים בין חומותיה של העיר העתיקה.(ולאחר מכן במיני ישראל). המופע היה מופע לוליינים מרהיב המשלב ציוד מכני כגון מנופים, ציוד הרמה, וטראסים בהיקף נרחב. עוד בשיחתנו הראשונה בטלפון יניב ניסה להסביר לי את העומד להתרחש במופע הקסום שתכנן. מדובר למעשה במיצג אורקולי של לוליינים. קבענו להיפגש במשמר השבעה, המקום שהתקיימו בו החזרות, בכדי להבין את עומקם של הדברים.

הגעתי לשטח בשעה חשוכה, אך הציוד שהותקן על קיר של מחסן ענק היה בולט בגודלו, וכמות הציוד שנתלתה עליו היתה בהחלט מרשימה. יניב סיפר לי בהתלהבות על המופע המיוחד, ולתדהמתי, בכישוריו המופלאים בנה מתקנים מרשימים למדי. יניב החל להסביר על הציוד שאנו רואים, שטף דיבורו והתלהבותו קסמו לי ומצאתי את עצמי נסחף לתוך העשייה.

תכנון המופע

ערכנו מספר פגישות בשטח ובהם קיבלנו הסבר מפורט ממר משה מיכלי מנכ"ל "החברה לפיתוח מזרח ירושלים", אשר היה חרד שמא נפגע בחומות העיר וניצור קשירות העלולות לפגוע באבני החומות. חשש נוסף היה כי ימנע מעבר וגישה לטיילים הרבים הצועדים על חומות העיר העתיקה. נאלצנו לעבוד בתנאים לא פשוטים ולגייס את כל ניסיוננו המעשי לצורך בחירת החלופות שבהם נשתמש לעיגון הציוד מבלי לפגוע בכל הנזכר לעיל.

תאור המופע

אפקט הפרפר הינו מופע אור קולי, המשלב קריינות, תוך כדי ריקוד של לוליינים על גבי קיר אנכי, כאשר זירת הריקוד הינה חומות העיר העתיקה של ירושלים.

במופע, צוות אקרובטים המטפס - "הולך על הקירות", צוות הנמצא על החלק התחתון של הקיר על רכב הנוסע על קבל מתוח כאומגה, ועל שני מנופים דמויי עגורן צריח, הקשורים אליהם מנועים, ומובילים את גיבורי העלילה ממקום למקום.

בנית הקונסטרוקציה

היות ואין אפשרות להקשר ע"י עוגנים אל החומה העתיקה, ביססנו את החיזוק ע"י קשירת רתמות בעלות חוזק גבוה, מסביב לקצות החומה המשוננת בחלקה העליון. הקשירות מנעו כל אפשרות של תזוזה ואפשרו תליה של ציוד רב ותנודות דינמיות של הרקדנים על הקורה העליונה (טראס עליון), שאליו הם היו קשורים. קשה מאוד לבצע חישובים סטאטיים למתקן הנ"ל וחלק גדול מההנחיות ניתנו על סמך נתוני יצרן של הקורות ושילוב של קשירות ואלמנטי חיזוק תוך כדי ההקמות בשטח. עגורני הצריח הגדולים ניבנו בצורתם כעגורן, אך בפועל היו קורה זיזית שנסובה על ציר סיבוב שתכנן יניב, ואני אישרתי אותה לאחר שבחנו אותה בסדנה של יניב, ולאחר מכן בשטח.

לי כמהנדס היו לא מעט לבטים לגבי אופן הביצוע הנכון אך יחד עם יניב נמצאו כל הפתרונות לכל הלבטים. כל מתקן מסוג זה מחייב תכנון של מהנדס תוך בחינה של הכוחות הפועלים עליו והגדרה של כוחות חיצוניים כדוגמת רוחות וכוחות דינמיים. אנו נעזרים לא מעט בטבלאות והנחיות יצרן לגבי גשרי תאורה מהם מורכבת הקונסטרוקציה ומתחשבים בחישובים סטאטיים "רגילים" לדוגמא המתקן היה בגובה עשרות מטרים והיתה קיימת סכנה לקריסה עקב תמירות של הרגליים הראשיות הנושאות של המתקן.

הערה חשובה:

***כיוון שמדובר במתקן הרמה, חייב לבדוק את המתקן גם בודק מתקני הרמה בנוסף לקונסטרוקטור הבודק את היציבות***

הטרפז של עינאל

לא אחת מגיעים אלי לוליינים ואנשי צוות טכני לצורך חישובים סטאטיים ותכנון מתקן מושא חלומותיהם. אני זוכר שפנתה אלי לולנית מאוד מוכשרת, בשם עינאל גורי, שביקשה שאתכנן עבורה מתקן "טרפז" המותקן על עגלה נגררת לרכב שבו היא יכולה באופן עצמאי להרכיבו ולהופיע במקומות שונים בארץ כדוגמת קרקס רחוב. המתקן נחל הצלחה רבה איתו היא הופיעה בפסטיבל עכו, פסטיבל בת ים, ואף יצאה לסיבוב הופעות באירופה. במתקנים מסוג זה קיימת חובה בהכנת תיק מתקן, שבו מתוארים החלקים המרכיבים את המתקן, אופן הרכבתו (עפ"י רוב בליווי תמונות) ובהוראות הפעלה בסיסיות ופירוט אזהרות.

אישור המתקן תקף לשנה. כל הרכבה מחדש והצבתו באתר מצריכה בדיקת מהנדס קונסטרוקציה.

המהנדס בודק את המתקן עפ"י ספר המתקן המצורף ובודק כי אכן הוא הותקן לפי הנחיות המהנדס המתכנן.

קרקס מדרנו

בימים אלו אנו מלווים את מופעי קרקס מדרנו בכל רחבי הארץ, בשנה שעברה היה זה קרקס דורולה, ובשנה לפני כן היה קרקס אירופה. קרקסים מסוג זה מתאפיינים בכמות גדולה של מופעי לוליינות התופסים את תשומת ליבם של הילדים, במקום בעלי החיים שאינם מותרים עוד בקרקסים מסוג זה. ניתן לראות מתקנים גדולים כגודמת ג'נט וויל (שני חישוקי מתכת המחוברים ביניהם ובעלי ציר משותף מרכזי). על המתקן רוכב לוליין הקופץ ממקום למקום תוך כדי סיבוב של המתקן.

במתקן מסוג זה מהנדס הקרקס אמור לבצע את החישובים הסטאטים והדינמיים הפועלים על המתקן ולוודא כי הקורה הראשית העליונה של האוהל הנושאת את המתקן מסוגלת להחזיק מעמד, ולקבל את הכוחות הדינמיים והסטאטיים, של מתקן מסוג זה. יש לעגן את המתקן ע"י כבלי מתיחה אל הקרקע כדי למנוע את התזוזה שלו.

לסיכום

תחום מופעי הקרקס והלוליינות תופסים תאוצה עם השנים, לוליינים ומפעילי קרקס מאתגרים אותנו, המהנדסים בעוד ועוד מתקנים מסובכים יותר או פחות להגשמת חלום או פנטזיה במופע שלא נראה עד כה. נראה כי תחום זה מתאפיין ביצירתיות מופלאה, והשמיים הם הגבול.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.