בטיחות באירועי פורים
29 בדצמבר 2018
שיטה חדשה ומתקדמת לבנית איצטדיונים
29 בדצמבר 2018

בתיק שטח לבניינים


מאת: רמי שמש

אחת הדרישות של רשות הכבאות לבנייני משרדים או בנייני מגורים הוא תיק שטח. תיק שטח מהווה את תעודת הזהות של הבניין. הוא נועד לתת לרשות הכבאות מידע עדכני ורלוונטי לגבי הבניין, המערכות הקיימות בו, הפעילויות המתבצעות בו, מספר הקומות ותכולתו.

בעת שריפה או כל מקרה אחר אשר ידרוש את התערבותה של רשות הכבאות, היא תוכל בנקל להושיט את העזרה הדרושה תוך כדי כך שהיא מכירה את הבניין היטב, היכן כל היציאות, מס' קומות, חניונים וכל מערכות הכיבוי בבניין וכו... יתכן שגם אתם קיבלתם דרישה להמציא לרשות הכבאות תיק שטח. הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר. מה תיק השטח צריך להכיל? מי יכול לבצע תיק שטח? למה הוא משמש?

מי יכול לבצע תיק שטח

קיימות בארץ מספר חברות שמתעסקות בנושאי הבטיחות השונים. את תיק השטח יכול להכין למעשה כל אדם אפילו אתם, אבל חשוב שהוא יכלול את כל הפרטים הדרושים, וזאת בכדי לספק את כל הדרישות של רשות הכבאות. לכן רצוי לפנות לחברה שמתמחה בתחום כדי שכל המרכיבים של תיק השטח אכן יהיו בפנים. וודאו שאתם בחרתם לעבוד עם חברה שעוסקת מספר שנים בתחום, בדקו איזה ניסיון יש לה, ואילו בניינים כבר עברו לידיה. במידה ויחסר פרט מסוים בתיק השטח, רשות הכבאות תתזז אתכם שוב ושוב. דבר נוסף, אם אין לכם מדידות מדויקות עדכניות ונכונות של הבניין תצטרכו להזמין מודד למדוד את כל הבניין. ישנן חברות שמתמחות בבטיחות שמספקות שירותים אלה, ואז החיים עבורכם קלים יותר. העניין חשוב ביותר בשביל תוכניות הבניין. כמו כן בבחירת איש המקצוע, רצוי שזה יהיה מישהו שמתמצא במערכות לכיבוי אש, ומתמצא בתוכניות בטיחות. לא אחת קורה שתוך כדי הכנת תיק שטח, מסתבר שחסרה מערכת כזו או אחרת, וצריך להזמין מערכת חדשה, או שחסר אישור תקינות זה או אחר. יועץ בטיחות מוסמך בעל ניסיון יוכל להנחות אתכם בהתאם עם מינימום תיזוזים ומינימום הוצאות.

מה כולל תיק השטח?

תיק השטח כולל תוכנית מדויקת של המבנה. כמות חניונים, חדרים, מזדרונות, ממ"דים, חדר מדרגות, מעליות, חלונות, דלתות, יציאות, גידור, מערכות לכיבוי אש, מערכות חשמל, חדר מכונות, מערכות מיזוג, חדרי שירותים ציבוריים, וכל מה שקשור למבנה. לתוכנית הזו יצורף דו"ח כתוב שיפרט את כל הדברים שכולל המבנה – ממש תעודת זהות של המבנה.

כמו כן יש לציין בעלי תפקידים של המבנה, מי מתאכלס במבנה ומה מהות שלו, מיקום המבנה ותרשים סביבה, פעילויות לביצוע בשעת חירום, תאור אדריכלי כולל של המבנה ומה הפעילויות שלו, דרכי גישה למתחם המבנה, דרכי גישה לכוחות הביטחון, חירום והצלה, חתכים אדריכליים של הקומות, הערכות שרותי הכבאות, מערך הידרנטים מחוץ ובתוך המבנה, פתחי מילוט, מערך חשמל, מערך אספקת מים, ספרינקלרים, משאבות כיבוי, ברזי סליקה (במקרה של הפסקת מים – אם פרצה שריפה במבנה או שמשאבת הכיבוי פסקה מלפעול רכב הכיבוי מתחבר אל ברז הסליקה ומספק מים לכל המערכות). ועוד...

נוהל היערכות בזמן דליקה

הנהלת המבנה צריכה לקבוע נוהל הערכות בזמן דליקה הכולל את צוות הכוננות בזמן דליקה. כמו כן היא צריכה לקבוע נוהל פינוי דיירים בשעת חירום, ומהם הפעולות למניעה. לאחר דליקה כזו, חס וחלילה, ההנהלה צריכה לקבוע מסקנות ולקחים אשר ילוו את תיק השטח בעתיד.

תוכנית בטיחות של המבנה

בנוסף לתיק השטח יש להגיש לרשות הכבאות את תוכנית הבטיחות של המבנה. התוכנית כוללת שרטוט מדויק של המבנה הכולל את כל אלמנטי הבטיחות ומערכות הבטיחות שצריכים להיות במבנה לרבות ספרינקלרים, מפוחים, גלגלונים לכיבוי ועוד... לתוכנית צריך להתווסף דוח כתוב המתאר את המבנה, בעלי תפקידים, תפוסה, יציאות חירום, חדרי מדרגות ומעלית, חדרי מכונות, מערכות חשמל ועוד...

עיקר התפקיד של הסרטוט הינו להציג את המיקומים של המערכות, גודלן, נקודות ההפעלה שלהם בקומה, כמו כן רוחב היציאות ומרחקי ההליכה.

לסיכום

תיק השטח הוא מעין תעודת הזהות של המבנה. תפקידו לתאר את המבנה בצורה מדויקת בכדי למנוע מצבים של כשל הגורם לדליקה, או בכדי לדעת כיצד להתנהל בזמן שריפה. התיק משמש בעיקר את רשות הכבאות שיכולה לדעת מה יש במבנה, איך הוא מתנהל, האם יש חומרים מסוכנים, מהם יציאות החירום כיצד לפנות דיירים ועוד. ללא תיק השטח, רשות הכבאות לא תכיר היטב את המבנה, ולא תוכל לעזור לכם כראוי בשעת חירום. פינוי בשעת חירום יתבסס על ניסיונם והיכרותם של אותם כבאים תורנים באותה העת של שעת החירום, עם המבנה שלכם, אשר יתבסס על מזל ולא על היכרות אמיתית ומקצועית. ועל כן לתיק השטח יתרונות אמיתיים שהוכיחו את עצמם בשעת חירום.

וכמובן, החשוב ביותר, עצם העובדה שאתם מקפידים על כל המערכות הדרושות, ומיישמים נוהל לשעת חירום, מונע או מפחית משמעותית את השריפה המיותרת.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.