בדיקות קונסטרוקציה לביתנים בתערוכות
29 בדצמבר 2018
תכנון מתקנים למופעי ראווה
30 בדצמבר 2018

מערכות לשחרור עשן


מאת: רמי שמש

כפי שכולנו שומעים בחדשות, שריפות מתרחשות לעיתים קרובות במקומות סגורים, כמו בניני מגורים, חנויות, בנייני משרדים ועוד... שריפה כזו, בין אם נעשית בזדון, או בשל כשל מערכתי, אינה נעימה וגורמת לנזק לרכוש וחלילה לבני האדם השוהים במקום. אולם מסתבר כי רוב הפגיעות של אנשים בעת שריפות קורות מעשן השריפה ולאו דווקא ממקור האש. העשן לוקח את רוב החמצן ופולט פחמן דו חמצני, דבר שיכול לגרום לקשיי נשימה ולחנק לאנשים השוהים במקום.

לשחרור העשן בעת שריפה חשיבות מכרעת. לפיכך, התקנת מפוח לשחרור עשן חיונית ביותר. המערכת דואגת לשאיבת העשן מאתר האירוע, ובכך, האנשים הרוצים להימלט מהמקום לעבר יציאות המילוט יכולים לעשות זאת באופן אפקטיבי. כך שכמויות גדולות של עשן, אינן מצטברות במבנה/חנות. אולם, למיקום התקנת מפוח העשן חשיבות מרובה.

היכן מומלץ להקים את המפוח

בעת תהליך האינטגרציה בין המערכות השונות, חשוב מאוד לחבר את התקנת המפוח למערכת הספרינקלרים (מתזים) ולא לגלאי העשן.

מדוע? להלן תאור של מקרה ידוע של שריפה שהתפרצה באזור לוד. השריפה פרצה בסופר שבו מערכת הגלאים היתה ממוקמת בדופן הצפונית של המבנה, ועבדה בתאום עם מערכת הגילוי ולא עם הספרינקלרים.

באחד הערבים פרצה שריפה באגף הדרומי של המבנה. העשן הפעיל את מערכת הגילוי, ומערכת הגילוי הכניסה לפעולה את המפוחים לשחרור עשן. מפוח העשן שאב את העשן מתוך החלל, לעבר הדופן הצפונית. כתוצאה מכך, אוויר חם הוסת לעבר הדופן הצפונית ולא עלה כלפי מעלה ולא הפעיל את הספרינקלרים מעל מקור האש. אולם, האוויר הלוהט פתח חלק מאוד גדול מהספרינקלרים לאורך נתיב שאיבת העשן ממקור האש ועד למפוח שחרור עשן. כשל זה הינו נפוץ בחנויות גדולות ויש לתת עליו את הדעת. הצורה הנכונה זה לחבר את מערכת שאיבת העשן לספרינקלר, שכן במידה ותפרוץ שריפה קודם כל יפתח המתז הסמוך ביותר למקור האש, דבר שיעצור את התפשטות האש ויביא אף לכיבוי השריפה.

חלונות לשחרור עשן

מערכת נפוצה נוספת הקיימת במבנים הינה חלונות לשחרור עשן. עפ"י החוק, במידה ומשתמשים במערכת מסוג זה, קיימת חובה על התקנת פתחים בשטח של כ – 2% משטח הרצפה באולמות התכנסות, וכ - 5% במחסנים. לחלונות אלו, מותקן מנגנון מיוחד המקבל אות מגע יבש ממערכת הגילוי. בשגרה, החלונות הינם במצב סגור. אולם במידה ופורצת שריפה במבנה, גלאי העשן שהינם רגישים ביותר מקטינים את הסכנה, נותנים פקודה למנועים לפעול, והמנועים הקטנים פותחים את החלונות לרווחה, ומאפשרים יציאה אפקטיבית של העשן אל החוץ.

כיפות לשחרור עשן

שיטה שלישית הינה כיפות לשחרור עשן, כיפות אלו ממוקמות עפ"י רוב בתקרה. הכיפות יכולות להיות אטומות לאור או שקופות. בשגרה הכיפות סגורות, אולם בעת גילוי עשן, בדומה לחלונות שחרור העשן, המערכת מקבלת אות מגלאי העשן, פותחת את הכיפות כלפי מעלה, ומאפשרת פינוי אפקטיבי של העשן.

לכל אחת מהשיטות ישנן היתרונות והחסרונות שלהן. תפקידו של יועץ הבטיחות להגדיר במדויק היכן כדאי להשתמש בכל אחת מהשיטות.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.