מי בכלל קורא את הוראות היצרן?

תעלומה בתחום ההנדסה – דינמיקת מבנים
30 בדצמבר 2018
מזג האוויר והשפעותיו באירועים המוניים
30 בדצמבר 2018

מי בכלל קורא את הוראות היצרן?!?


מאת: רמי שמש

רכשתם ציוד מחו"ל? טראס או כל ציוד במה אחר? עכשיו אתם צריכים להרכיב אותו? להוראות היצרן יש חשיבות מרובה. מסתבר שהטבלאות מרובות המספרים שנראות לעיתים כצופן סיני קדום, חשובות ביותר ויש להתייחס אליהן בקפידה. הטבלאות הללו מבוססות לרוב על חישובים סטאטיים שערכו מהנדסים מחו"ל מטעם החברה המספקת, והיא מתחייבת כי הטבלאות נכונות. אולם יש לשים לב לכל הפרטים ובמיוחד ל – אופן הרכבת הטראס.

יתכן כי הצוות המיומן שלכם מרכיב כבר שנים ציוד דומה. ואתם בטוחים במקצועיותם, אולם עדיין יש להקפיד על קריאת כל ההוראות.

בשנותי כמהנדס קונסטרוקציה נתקלתי במאות טראסים שונים במאות אירועים. ישנן 2 אפשרויות מקובלות להרכבת טראס:

1. חיבור ע"י ברגים (שיטה שהיא פחות נפוצה בארץ, אך קיימת בעיקר בהתקנות קבע).

2. התקנה ע"י "ביצים"/"פינים".

בשתי השיטות נתקלתי בעבר, אולם השיטה השנייה נפוצה יותר.

כעת, אני רוצה להתריע מפני השיטה הראשונה – שיטת הברגים. לא ששיטה זו אינה טובה. היא טובה, אך יש לה השפעה על מידת העומסים שניתן להעמיס על הטראס.

אני יודע שעניין זה וודאי תמוה, אם הטראס מחובר היטב מדוע ישנה השפעה על העומסים עליו?

ובכן מסתבר שהיצרן מבהיר כי אכן ישנו הבדל בין שתי שיטות החיבור. ולא סתם הבדל – הבדל משמעותי!

רן דגן מקרקס ריאקשן, עמד להרכיב את הטראס שלו עבור לולין שעומד להתלות עליו. רן לא האמין למראה עיניו כשהסתכל בטבלאות. האם יתכן כי לאופן ההרכבה יש השפעה על העומסים? כיוון שמדובר בחיי אדם החליט רן דגן לפנות לקונסטרוקטור של החברה ממנה רכש את הטראס, אחת החברות הספרדיות. וקיבל תשובה חד משמעית, אותן טבלאות "משעממות" מלאות מספרים. רן שלח לי במייל שתי טבלאות יצרן של טראס QX30. טבלה אחת להרכבה ע"י ברגים, וטבלה שנייה להרכבה ע"י "ביצים"/"פינים". לפי הטבלאות רואים בפרוש שכשמרכיבים את הטראס באופציה השנייה ניתן להעמיס על הטראס משקלים כבדים יותר. אפילו משקל כפול!

על כן חשוב מאוד לשים לב, טראס שמורכב ע"י ברגים הוא טראס בסדר גמור, אולם יש להתייחס למשקלים המתאימים לצורת הרכבה זו. שלא תהיה אשליה כי ניתן להעמיס משקלים כבדים יותר. במקרה ותרכיבו את הטראס ע"י ברגים ותעמיסו לפי הנתונים הגבוהים, הטראס לא יעמוד בעומס, יקרוס, ויגרם אסון כבר למשתמש בו ולאנשים בסביבה.

הבורג כן קובע

תופעה זו הינה נפוצה בקרב מרכיבי הטראסים. בטראסים המורכבים ע"י ברגים ישנה בעיה כיוון שהעומסים מתקרבים לעומסים מקסימאליים שרכיבי הטראס מסוגלים להעביר, וחלה סדיקה בטראס, ולעיתים אף שבר פתאומי בצלעות החיבור, המהוות את הדופן של הטראס אליהם מחוברים הברגים. בשיחה עם יניב סוויסה מקרקס Y, הסתבר כי קיים ברשותו ציוד שנשבר והושבת כתוצאה משימוש בברגים. מדובר בציוד יקר, וחבל.

אנו יכולים להבין כי ברגע שמרכיבים את הטראס באמצעות ברגים, העומסים על הטראס פחותים בהרבה משיטת החיבור השניה - ע"י ביצים/ פינים. בכל שילוב שבו מרכיבים ברגים, חלה חובה להשתמש בטבלאות עבור ברגים. במידה ונרכיב את הטראס באמצעות ברגים, ונשתמש בטבלאות של הפינים, בהכרח נקבל שבר בטראס העלול להביא לכשל ובמצב קיצוני אף לאסון.

על פי מקרה זה חשוב מאוד להתייחס במדויק להוראות היצרן הניתנות עם כל טראס או כל מתקן אחר. היצרנים מתחייבים לעומסים מסוימים עפ"י חישובים של מהנדסי קונסטרוקציה מטעמם. אולם יש לשים דגש גם לאופן ההרכבה. אופן ההרכבה יכול להשפיע על מידת העומס של אותו הטראס.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.