מזג האוויר והשפעותיו באירועים המוניים

מי בכלל קורא את הוראות היצרן?
30 בדצמבר 2018
בטיחות בחנויות – עשרת הדברות
30 בדצמבר 2018

מזג האוויר והשפעותיו באירועים המוניים


מאת: רמי שמש

כל אדם המתכנן אירוע המוני, בין אם זה חתונה, אירוע חברה, כנס או פסטיבל, מתפלל כי מזג האוויר יהיה נאה. לא גשום, ללא רוחות, לא קר מדי ולא חם מדי, בטמפרטורה ולחות נוחים. במיוחד כאשר מדובר באירוע שחלקו או כולו תחת כיפת השמיים. במדינת ישראל אנו לא סובלים ממזג אוויר קיצוני במיוחד. סערות גשמים חזקות, הוריקנים או שטפונות לא אופייניים למדינתנו הים תיכונית. אולם, במיוחד בתקופה זו של השנה, שהיא עונת מעבר, יש לתת את הדעת למזג האוויר, כיוון שמזג האוויר משתנה מיום ליום.

גשמים גורמים לנו להיעזר באוהלים כמסתור מפני הגשם. רוחות חזקות עלולות להעיף חפצים, מתקנים, אוהלים ואפילו במות, ואילו ציוד שנרטב יכול חלילה לגרום למצב של התחשמלות. אז נכון, לא ניתן לתכנן את מזג האוויר מבעוד מועד, אבל ניתן לדעת מס' ימים לפני האירוע, על מצבים שונים במזג האוויר, ולתכנן את בטיחות האירוע בהתאם למצב.

אוהלים

כפי שציינתי קודם אוהל הוא פתרון טוב למסתור מפני הגשם או הקור, במיוחד במזג אוויר סוער. אולם, בתנאי מזג אוויר מסוימים יתכנו רוחות. רוחות עלולות לגרום לאוהל לעוף ולגרום לנזק רב לציוד ולמשתתפי האירוע. במגזין שעבר פרסמתי כתבה מיוחדת על אוהלים ורוחות, וכיצד ניתן להתגבר על כל הבעיות.

תאורה באוהלים וסכנות התלקחות

כשאנחנו מקימים אוהל, אנחנו תולים בתוכו מנורות. האוהל עשוי מבד או מניילון. תארו לכם מצב שבו הניילון (או הבד) מתחמם מהמנורה וכתוצאה מכך, הניילון נמס או נדלק?

מכון התקנים בודק חומרים בסיווג לשריפה לפי שלושה פרמטרים של הדלקות חומרים:

דלקות – ניילון שמתחמם ופשוט נדלק. נוצרת שריפה כתוצאה מכך. מצב זה חמור ביותר.
טפטוף – הניילון מתחמם מהמנורה ונמס וכתוצאה מכך הניילון מטפטף על ראשיהם של האנשים – גם לא נעים.
עשן – כתוצאה מחמום הניילון נוצר עשן, המקום סגור והעשן פולט פחמן דו חמצני וגזים רעילים שונים היכולים לגרום לקשיי נשימה למשתתפים באירוע.
בכדי שלא יקרו אף לא אחד מהמקרים הללו חובה להשתמש בניילון כבה מאליו וחסין אש ובבד חסין אש בלבד.

חימום באוהלים

עם הגשם בא גם הקור. וכדי שלאורחים באירוע לא יהיה קר, נהוג לחמם את האוהל. השיטה הכי נפוצה היא לחמם ע"י פטריות גז. אולם על פי הנחיות כיבוי אש אסור להכניס גז למקום סגור. הגז לוקח את החמצן מהחלל ופולט פחמן דו חמצני, ובכך מסכן את הנוכחים באירוע. בנוסף, בפטריות העצמאיות יש בלון גז הממוקם בתוך המתקן עצמו בחלקו התחתון. עפ"י תקן גז (ת"י 158), אין אפשרות בשום צורה להציב בלון של גז בתוך חלל סגור. ולפיכך אינו מאושר לשימוש בתוך אוהלים. המקרה היחיד שבו ניתן להשתמש בו, הוא כאשר דופן שלם של האוהל פתוח לאוויר.

ברקים

בסערה חורפית יתכנו ברקים. וקיימת סכנה במקרה שכזה.

הקונסטרוקציה של הטראסים עשויה מפלדה או מאלומיניום, וקיימת נטייה לברק להמשך אליו, כיוון שבמתכות ישנם אלקטרונים חופשיים הנמשכים לברקים. כיצד אנו מונעים זאת? כל ציוד התאורה מחובר לגנרטור. הגנרטור מאורק אל הקרקע, ובכך מהווה את הארקה של הטראס כולו. חשוב ש"ארקת השיטה" שבה מחברים אלקטרודה לקרקע תבוצע בצורה הטובה ביותר. אין לסמוך על כך שבמקרה של פגיעת ברק החשמל יעבור לקרקע, שכן על פי רוב מתחת לרגלי הטראס מניחים פלטות של עץ גדולות לצורך חלוקת העומס. פלטות אלו, בגלל שעשויות מחומר מבודד מונעות כל מגע בין הטראס לבין הקרקע. על פי רוב באירועים גדולים קיימים מספר גנרטורים. באזור במה ישנם מינימום שני גנרטורים, האחד לאספקת חשמל למערכת הגברה, והאחר לאספקת מתח למערכת התאורה. בדרך כלל, קיים גם גנרטור שלישי לצורך גיבוי למקרה ואחד מהגנראטורים הראשיים נופל. גנרטורים אלו בעת פגיעת ברק, הופכים להיות המערכת שקולטת את המתח הגבוה הפוגע בטראס ומעבירה אותו דרך האלקטרודה אל הקרקע. ובכך מונעת את פגיעה ונזק לטראס ולציוד, ואולי אף התלקחות משמעותית של הציוד ופגיעה באנשים על הבמה.

ניסוי פרנקלין – הברק הוא התפרקות חשמלית

כולנו מכירים את הניסוי הידוע שבו קושרים מפתח ממתכת לעפיפון, וכשמעיפים אותו לשמיים בעת סופת ברקים, ברק מוצא את הדרך להימשך ולהגיע למפתח. אם מפתח ממתכת מושך אליו ברק ברור שגם גשר תאורה ענק מעל במה ימשוך אליו ברק.

מהנדס חשמל מורשה ומנוסה הכרחי ביותר באירוע, במיוחד בתנאי מזג אוויר סוערים. אשר יכול לתת פתרונות ולמנוע מצבים של התחשמלות.

מתקנים מתנפחים

בתנאי מזג אוויר של גשם ו/או רוח, לא ניתן להפעיל מתקנים מתנפחים תחת כיפת השמיים או במקום פתוח.

שמשיות הצללות ורשתות צל

גם מזג אוויר חם במיוחד יכול להרוס אירוע. ובכדי להתגבר על הבעיה משתמשים בשמשיות, רשתות צל או הצללות למיניהן. כל אמצעי קרוי כזה חייב לעמוד בתקן 5093 שמקביל ל NFPA102 האמריקאי, שדן בנושא של אוהלים וממברנות (קירוי אשר לא נחשב אוהל=רשת צל), בין אם הם עשויים מבד, או כל חומר אחר כגון רשתות צל למיניהן, וכן בדי מתיחה.

מניעת החלקות

כאשר יורד גשם, והאורחים נכנסים לאירוע עם מטריות ומעילים מטפטפים, טפטוף המים על המשטחים יוצר משטחים מחליקים. יש להשתמש במשטחים המונעים החלקה. משטחים שהם לא חלקים במיוחד, ולהשתדל לנגב את המשטחים למניעת החלקה.

לסיכום, שינוי מזג אוויר של הרגע האחרון יכול להשפיע על האירוע. רבים מוסיפים אוהלים או הצללות בכדי להתגבר על מכשול מזג האוויר המפתיע. אולם התוספת הזו יכולה לגרום למכשול חדש. ועל כן חובה להתעדכן במזג האוויר כמה ימים לפני האירוע ולעדכן את המהנדס בכל דבר חריג שקורה. כמו כן, למהנדס החשמל ישנה חשיבות מרובה במקרה של מזג אוויר סוער והופעת ברקים. ובכלל בכל נושא תקינות הציוד.

שיהיה לכם אירוע יבש נעים ובטוח.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.