נרות וזיקוקים באירועים
30 בדצמבר 2018
הנחיות כיבוי אש בעת הדלקת לפידים ומשואות
31 בדצמבר 2018

לסעוד על בטוח


מאת יעל לקסמן

כשאתם חושבים על מסעדות, מה הדברים הראשונים שעולים לכם בראש? אוכל, שתייה, עיצוב, שירות, אולי אפילו סניטציה, למקפידים שבכם. אבל מאחורי בית העסק הזה, הקרוי "מסעדה", יש לא מעט צדדים שונים שלא נגלים לציבור הרחב. אחד מהם הוא בטיחות המבנים, ותקנות הבטיחות מטעם המשטרה ומכבי האש, שעליהן נדרשים בעלי המסעדות לענות בדרך לרישיון העסק הנכסף.

חלק מהדרישות של העירייה, המשטרה ומכבי האש מבעלי המסעדות גובות זמן רב ועצבים מבעלי העסק, שלא לדבר על העלות הגבוהה של חלק מהמערכות שבעלי העסק נדרשים להתקין במסעדה שבבעלותם.

לפעמים נראה ששום דבר לא מספיק, ובעלי המסעדות מקבלים מהרשויות עוד ועוד דרישות, ורבים מהם אף מגיעים לסף ייאוש, וזאת עוד לפני שידוע בכלל אם העסק שלהם יצליח להתרומם מלכתחילה. לאחרונה נשמעות יותר ויותר תלונות של בעלי עסק על כך שהרשויות לא נותנות להם מנוחה, ואף פוגעות בפרנסתם. לדבריהם, הם מוצאים את עצמם במצב של בלבול וחוסר אונים אל מול הדרישות, שחלקן נראות להם אזוטריות ואף מופרזות.

אז מה עושים? איך עומדים בדרישות ועוברים את המהמורה הזו בשלום ובלי הוצאות מיותרות?

רמי שמש, מנכ"ל חברת רשגד, מהנדס קונסטרוקציה בהשכלתו ויועץ בטיחות זה 10 שנים, הסכים לעשות לנו קצת סדר בבלגן.

"לפני כמה ימים פנה אליי חבר, וביקש ממני בהתרגשות, כמעט בדמעות, שאעזור לו להיחלץ מבעיה קשה שנכנס אליה," אומר שמש. "בתחילה לא הבנתי על מה המהומה, שכן אותו חבר עוסק בתחום המסעדנות כבר כמה וכמה שנים, ומכיר את הכללים והדרישות מטעם הרשויות. הוא אמר לי שהמשטרה 'התלבשה' על הפאב/מסעדה החדש שפתח בתל אביב, והחליטה שהוא מנסה 'לעבוד עליהם בעיניים'. הם טענו כי העסק מתפקד כפאב, מכיוון שהבר נמצא באמצע המסעדה, והתחילו להערים עליו קשיים."

בסופו של דבר, הסיפור נגמר בטוב. "הכנו תוכנית בטיחות למסעדה," אומר שמש, "ולאחר שיחה קצרה עם שוטר שביקר במקום, הבהרתי לו כי המקום עומד בכל הדרישות וכי אין כל סכנה לשלום הציבור." אבל לא כל בעלי המסעדות עוברים את התהליך כל כך בקלות – הגבול בין מסעדה לפאב הולך ומיטשטש, ובמקביל בעלי המסעדות לא תמיד מודעים לתקנות המדויקות במלואן, ונכשלים פעם אחר פעם במילוי דרישות הבטיחות מטעם הרשויות.

יש הבדל גדול בין תקנות בטיחות של פאבים וברים לאלו של מסעדות?

"ובכן, בבית עסק המתפקד בעיקר כפאב או בר – מקום שהגשת האלכוהול בו היא חלק מרכזי ממהות בית העסק – כללי הבטיחות נוקשים יותר, בעיקר בגלל נושאי השתייה והאלימות שעשויה להתלוות אליה. צריך, למשל, להציב שומר או מאבטח בכניסה לבית העסק, ולא משנה אם מדובר בפאב גדול או מרכזי או בפאב שכונתי שבו יושבים מקסימום כמה עשרות בודדות של אנשים בכל זמן נתון. הבעיה היא שכיום ברוב הפאבים מוגש גם מזון, וברוב המסעדות מוגש אלכוהול, כך שהגבול בין התחומים מיטשטש. בעלי עסק רבים מעדיפים להגדיר את הפאב-מסעדה שהם מעוניינים לפתוח כמסעדה ולא כפאב, גם אם הדבר אינו כך, מכיוון שדרישות הבטיחות ממסעדה פחות תובעניות מאשר הדרישות מפאב. המשטרה ומכבי האש כבר מכירים את ה'תחמון' הזה, ומנסים לאכוף את החוק ולמצוא מי מנסה לעבוד עליהם בעיניים."

איך הרשויות יכולות להקשות על מקום כזה?

"בדרך לקבלת היתר הבטיחות, הרשויות יכולות לדרוש מבעל העסק תוכנית בטיחות מפורטת עד הפרט האחרון. אם אין תוכנית כזו, מסודרת ומפורטת, הפקחים עשויים להוסיף עוד ועוד דרישות, שלעתים הן מוגזמות. המענה על דרישות ותביעות אלה עשוי לעלות הון קטן לבעל העסק החדש, שבכלל עוד לא יודע אם העסק שלו עומד להצליח."

כשבעל מסעדה בא אליך לייעוץ בטיחות, מה הבעיות הנפוצות ביותר שיש בעסק שלו?

"במקומות רבים היו חסרות מערכות בטיחות רבות. במקרים כאלה, אם לבעל המקום היה יועץ בטיחות טוב מלכתחילה, הרבה מהקשיים היו נמנעים וכסף רב היה נחסך, והיה פחות בלבול מוח לשני הצדדים – לבעל המסעדה ולשוטרים והפקחים שאמורים לאכוף את תקנות הבטיחות."

אז איך באמת חוסכים כספים ועדיין עונים על תקנות הבטיחות?

"אני מאמין שצריך ללכת על 'הקו הדק' שבין בזבוז כסף ובין המענה על דרישות הבטיחות של הרשויות. מתקינים רק את מה שהכרחי, ואם צריך 'נאבקים' במכבי האש ובמשטרה כדי להגיע למצב שבו רואים עין בעין מבחינת המענה על דרישות הבטיחות. צריך להכין מראש תוכניות בטיחות מסודרות ומפורטות ולמסור אותן לרשויות, ולדאוג לכל מה שצריך כדי שבית העסק, ולענייננו המסעדה, תקבל את אישורי הרשויות בלי להיכנס לעלויות בלתי-סבירות."

מהו התפקיד של חברת רשגד, שאתה המנכ"ל שלה, בכל התהליך הזה?

"חברת רשגד הוקמה מתוך ראייה של מתן שירות. הניסיון שצברנו בתל אביב, העיר ללא הפסקה, לא יסולא בפז. אנחנו יודעים לבחון כל עסק – בין שהיה לו ייעוץ בטיחותי קודם ובין שלא – ולהצביע על נקודות התורפה שבהן ייתקלו פקחי הרשויות שיבואו לבדוק את המבנה. לאחר מכן אנו עורכים תוכנית בטיחות מפורטת ומסודרת, ואותה מגישים לאישור הרשויות – המשטרה, מכבי האש, העירייה וכל רשות אחרת שלה יש נגיעה לבית העסק. ברגע שמגישים תוכנית מסודרת, הפקחים רואים שיש את כל המערכות הנדרשות, ולא יכולים להוסיף דרישות בלתי-מוצדקות או מוגזמות, מכיוון שהכל כבר שם, במסמך שנמצא להם מול העיניים. ברשויות, שעבדו איתנו לאורך העשור האחרון, מכירים אותנו ואת המוניטין שלנו, ויודעים שאפשר לסמוך על המילה שלנו בנושא הבטיחות."

יש לך טיפ אחרון לבעלי מסעדות חדשות שרוצים לשמור על תקנות הבטיחות?

"תמיד צריך לזכור את הקו הדק שבין פחות מדי ליותר מדי. ברור שלהתקין את כל המערכות האפשריות והחידושים האחרונים בתחום הבטיחות זה מצב אופטימלי, אבל זה לא הכרחי, לפחות לא בשלב הראשון. במסעדה חדשה, שיש לה רק הוצאות ועדיין לא ברור מה יהיה היקף ההכנסות שלה, כל חיסכון מתקבל בברכה. אין צורך לחפור עמוק בכיס ולרוקן את הארנקים רק כדי לגלות שעשיתם את כל מה שאפשר – ובעצם יותר מדי – בתחום הבטיחות. קחו יועץ בטיחות טוב ואמין, שיודע מה הוא עושה ויש לו מוניטין בתחום, כדי שיוכל לייעץ לכם בשני קצות המתרס – מה צריך, ומה מיותר. ככה תלכו בדרך המלך, שהיא הנתיב הטוב ביותר בדרך להצלחה."

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.