לגשר תאורה – בודק מתקני הרמה או קונסטרוקטור?

ארבעת הקושיות בנוגע לבמות
29 בדצמבר 2018
העץ הנדיב
29 בדצמבר 2018

לגשר תאורה - בודק מתקני הרמה או קונסטרוקטור?


לא אחת אני נשאל האם לגשר תאורה שבו מותקנים 4 מנועים חשמליים המשמשים לצורך הרמת הטראס לגובה, קיימת חובה להמציא אישור של בודק מתקני הרמה? שכן מדובר במתקן הרמה לכל דבר, ומדוע מהנדס קונסטרוקצייה חותם על הגשר כשחוק ייחוד פעולות ברשם המהנדסים אינו מתיר לו כלל לחתום על מתקנים נעים?
 
אנסה לשפוך קצת אור על נושא זה ולהסביר את הרציונאל העומד מאחורי כל אחד מהמרכיבים של הדבר.
 
מתקן הרמה הינו מתקן המחובר למנוע או בעל מנגנון הרמה מכאני (פלאשינג צוג) ובו חלקים נעים. מתקן מסוג זה נבדק ומאושר ע"י בודק מתקני הרמה בלבד, אנו מכירים זאת מהמעליות הביתיות המותקנות כיום כמעט בכל בניין, כולל בבתים פרטיים. מעלית להרמת אנשים או ציוד, נבדקת לפי החוק פעם ב-6 חודשים רק ע"י מהנדס מכונות בעל תעודה של בודק למתקני הרמה.
 
מהנדס אזרחי, בעל הכשרה בקונסטרוקציה, רשאי לתכנן ולבדוק רק מתקנים שהם סטאטיים, כלומר ללא אלמנטים נעים. אם כן כיצד יוצא שמי שמאשר גשרי תאורה בעל מנועים להרמת הגשר הינו מהנדס אזרחי ולא מהנדס מכונות ובודק למתקני הרמה?
גשרי תאורה הינם גשרים המורכבים באתר האירוע, מורמים לגובה עבודה (כ-1.5-2.0 מ' מהקרקע), אנשי התאורה וההגברה מתקינים על  הגשר את הציוד המיועד לשימוש באירוע ולאחר מכן הגשר מורם לגובה סופי. הרמת הגשר נעשית ע"י מנועי הרמה על פי רוב.
כיוון התאורה וההגברה מבוצע באופן סופי לאחר הרמת גשר התאורה למיקומו הסופי .
 
צורת העבודה הנכונה היא, שמהנדס הקונסטרוקציה, מגיע לאתר עוד כשגשר התאורה נמצא בגובה עבודה, בודק מקרוב את כל התקנת התאורה וההגברה מקרוב, בגובה זה הוא יכול לאתר כשלים בהתקנה, לבקש מהטכנאים להוסיף ולשלים כבלי אבטחה לפנסים, יכול לבדוק כשלים וסדקים בפינות הטראס ובציוד המותקן ועוד. בדיקה זו חשובה מאוד ופחות אפקטיבית כשגשר התאורה נמצא בגובה של 10 מ' מעל במה.... שם היכולת לאתר כשלים מצטמצמת מאוד וכמעט שאינה קיימת.
 
בזמן הרמת גשר התאורה למיקומו הסופי, גשר התאורה הינו מתקן הרמה לכל דבר, אנו מעלים גשר תאורה עם כל הציוד שעליו מגובה א' לגובה ב'. לאור כך נדרשת התערבות של בודק מתקני הרמה. אולם לאחר שגשר התאורה הגיע למיקומו הסופי, בונה הגשר מתבקשים לקבע אותו כך שהגשר לא יירד בצורה לא רצונית. הדבר נעשה ע"י רתמות הנקשרות מסביב לפינות הטראס ולא מאפשרות כל תזוזה. הדבר נעשה ע"י מוט פלדה שנכנס בינות השלבים של רגל הטראס ומחובר לשם דרך קבע ולא מאפשר את ירידת הטראס אלא קודם פירוק המעצור המכאני הזה. ובשנים האחרונות הכנסתי (משנת 2007) גם את הדיאגונאלים מהפלדה המחוברים לטראס בכל הפינות (בין עמוד לקורה) ומקשיחים את הטראס לתזוזות והשפעות רוח.
 
קיבועים אלו מביאים את הטראס למצבו הסופי, ללא אפשרות לתזוזה. לאור כך מהנדס קונסטרוקצייה יכול לחתום עליו מבלי חשש, שכן אין תזוזות כלל בטראס במיקומו הסופי, מנועי ההרמה של הטראס מנותקים מהזנת מתח וכל המתקן הופך להיות סטאטי בלבד.
 
אם כן, חשוב מאוד לזכור, על גשר תאורה יכול מהנדס קונסטרוקצייה לחתום, אלא אם כן המתקן מקובע במיקומו הסופי למעלה ע"י מעצורים מכאניים בלבד, אחרת המתקן נחשב למתקן הרמה לכל 
דבר ויכול לחתום עליו רק מהנדס מכונות ובודק למתקני הרמה.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.