התחלואים בעולם הבטיחות באירועים

בטיחות ורישוי בתערוכות
29 בדצמבר 2018
חישובים סטטיים
29 בדצמבר 2018

התחלואים בעולם הבטיחות באירועים


מאת: רמי שמש

בימים האחרונים עלתה שאלת מודעות הבטיחות בעולם האירועים במדינת ישראל. לצערי הרב אין חקיקה מספקת בנושא, ותפקיד יועץ הבטיחות פרוץ לחלוטין. מפיקים משקיעים את מירב מרצם וכספים רבים באירוע, מזמינים את מיטב האמנים, והכיבוד, משקיעים בעיצוב האירוע ולא תמיד זוכים ליועץ בטיחות כראוי. וזאת בגלל הפרצה שנוצרה בתחום בהעדר חוק מותאם לנושא. אם כך המצב כיצד תוכלו להגן על עצמכם ולעבוד בצורה נכונה ובטוחה?

להלן כמה אבסורדים בבטיחות בעולם האירועים, והמלצה כיצד מתגברים על אבסורדים אלו ומקיימים אירוע בטוח ככל שניתן:

אבסורד המונח "יועץ בטיחות" באירועים

בשונה מעולם של ענף הבניה או מפעלים יצרניים, בעולם האירועים, נושא של "ממונה הבטיחות" אינו מעוגן בחקיקה, בענף הבניה או במפעלים יצרניים לכל ממונה בטיחות יש תעודה הנושאת מספר, אותה קיבל לאחר שסיים קורס "ממונה בטיחות" בהצלחה, והוא מחויב על פי חוק (בכדי שתעודתו תהיה בתוקף) לעבור שמונה ימי כשירות בשנה בנושא בטיחות. בענף האירועים, הדבר לא כך כלל וכלל. המושג של ממונה בטיחות הינו מושג שאינו מוכר בענף זה, והמושג של "יועץ בטיחות" תפס את מקומו. יועץ בטיחות, בשונה מממונה בטיחות יכול להיות כל אחד. כל אדם מעל גיל 18 יכול לקום בבוקר ולהצהיר כי הוא "יועץ בטיחות לאירועים המוניים". אין אף גוף בארץ שמסמיך יועצים אלו, מכשיר אותם או קובע מהם הסטנדרטים שבהם הם צריכים לעמוד, ולהנהיג בשטח. אנו מגיעים לאבסורדים שבהם יועצי בטיחות שאין להם שמץ של מושג בתחום של הנדסה, בקריאת תוכניות או הכנתם, חותמים ומאשרים אירועים המוניים בעלי אלפי אנשים.

פתרון הבעיה:

להסדיר ע"י חקיקה את מה שנכתב בתקן 5688, זהו תקן אירועים המוניים ברמה של חוק ולא כתקן התנדבותי בלבד.

ע"י הקמת בתי ספר/מכוני הכשרה שיעבירו תוכנית לימודים מקיפה וייחודית לעולם האירועים, נוכל להכשיר יועצי בטיחות שיובילו את ענף האירועים כמה צעדים קדימה, ונמנע אסונות כדוגמת אלו שפקדו אותנו.

מי יכול לחתום ועל מה?

אבסורד נוסף בענף האירועים החשוב לא פחות מהסטייה הקודמת, הינו כל נושא "המהנדסים" לתחום האירועים ההמוניים. בשונה מהסעיף הקודם, הנושא ההנדסי כן מחוקק בחוק. על חוק זה ממונה "רשם המהנדסים והאדריכלים" ושם נקבעו שלושה סוגים של אנשים של פונקציות הנדסיות היכולות לחתום על קונסטרוקציה:

א. הנדסאי בניין – עפ"י חוק, הנדסאי בניין יכול לחתום רק על "מבנה פשוט". מבנה זה ככל שנוגע לענף האירועים הינו אחד משתי סוגים של מבנים:

1. מבנה בעל מס' קומות המתנשא עד לגובה של 11.5 מ', והמפתח בין העמודים לא יותר מ 6 מ'. (גב במה, מגדל הגברה, וכד').

2. מבנה חד קומתי המתנשא עד לגובה של 5 מ', והמפתח בין העמודים לא גדול מ 12 מ'. (גשרי תאורה, במות, אוהלים וכד').

ב. מהנדס רשום- מהנדס שסיים את לימודי ההנדסה בהצלחה במוסד להשכלה גבוהה.

בשלושת השנים הראשונות לאחר הלימודים המהנדס הינו בתקופת התמחות, ולאחר תקופת ההתמחות רשאי הוא לגשת לבחינה בכדי לקבל את התעודה הקבועה כמהנדס רשוי. מהנדס רשום בזמן התמחותו רשאי לחתום כמו הנדסאי בניין.

ג. מהנדס רשוי - מהנדס זה הינו מהנדס שעבר את הבחינות מטעם רשם המהנדסים והאדריכלים וקיבל תעודה שמקנה לו זכות חתימה בלתי מוגבלת על כל סוג של מבנה ובכל סדר גודל.

חשוב מאוד להקפיד כי המהנדס שנבחר לצורך בדיקת הקונסטרוקציה יהיה מהנדס שתעודתו תואמת לגודל המבנה אותו הוא בודק. בכל מקרה שבו יש גשר תאורה במפתח העולה על 12 מ' או על גובה של 5 מ', האדם היחיד היכול לחתום הינו מהנדס רשוי בלבד.

תוכניות הבטיחות

תוכנית, היא שפה אדריכלית והנדסית. זהו למעשה שרטוט של אתר האירוע עם כל האלמנטים השונים שבו ובהם האלמנטים הבטיחותיים (במה, שערים, טריבונות, מסכים ועוד...). כאשר מהנדס מכין תוכנית בטיחות משורטטת וכתובה של אתר האירוע, התוכנית נעשית עפ"י אמות מידה בשפה שבה דוברים אדריכלים ומהנדסים - זוהי שפת השרטוט. תוכנית זו, לאחר שעוברת במחלקת רישוי עסקים בעירייה, מועברת לאישור של משטרת ישראל וכיבוי אש. היות ומשרד התמ"ת לא לוקח אחריות בתחום האירועים ההמוניים, משטרת ישראל נאלצה בלית ברירה מתוקף תקנות שלום הציבור להיכנס לעובי הקורה ולקחת אחריות על תחום זה. שוטרי משטרת ישראל טובים ככל שיהיו אינם דוברים את שפת השרטוט, ואנו מגיעים לאבסורדים שבו מהנדס מכין תוכנית ומגיע לאשר אותה אצל שוטר שלא קיבל הכשרה אפילו לא של שעה בחייו בקריאת תוכניות. תופעה זו חייבת להפסק ומשטרת ישראל צריכה להתפנות לטיפול בסדר הציבורי, אותו היא מבצעת היטב, ולא בתחום של רישוי עסקים.

פתרון הבעיה:

משרד התמ"ת צריך להרים את הכפפה ולחוקק בעזרת הכנסת חוקים המכשירים מכוני רישוי לתחום האירועים ההמוניים. שבהם ישבו מהנדסים ויועצי בטיחות שאליהם יגיעו לאשר את התוכניות של האירועים. מכון רישוי כזה יבדוק ויאשר את התוכניות עפ"י אמות מידה קבועות מראש, יבדוק וינחה את אותו מהנדס שמגיע לאשר את התוכנית, כיצד לקיים ולהביא את האירוע לרמת בטיחות גבוהה יותר.

ואיך בינתיים, עד שידאגו לחקיקה מתאימה על המפיקים להתנהל?

יש לבדוק האם ליועץ הבטיחות יש איזושהי זיקה למקצועות ההנדסה. נכון, החוק אינו מחייב שיועץ הבטיחות יהיה מהנדס קונסטרוקציה, אבל אם אכן הוא יהיה כזה, הוא יוכל לפקח טוב יותר גם על מתקני הבמה באירוע שלכם, מה שנקרא - עוד עין בוחנת. הוא יוכל להכין תוכניות בטיחות כראוי ולהבין אותם היטב. למצוא כשלים ולהנחות אתכם כראוי. נכון, זו לא חובה אבל המלצה חשובה ביותר.שמי שינהג לפיה מגן על עצמו ועל שלום הציבור באירוע שלו. מן ההיגיון שאדם שלמד 4 שנים לימודי הנדסה במוסד להשכלה גבוהה + 3 שנות סטאג', מבין הרבה יותר מאדם שאין לו הכשרה בכלל. ובטח באירועים רבי מתקני קונסטרוקציה.

וודאו שליועץ הבטיחות שלכם יש ניסיון מוכח באירועים תחת כיפת השמיים, ושהוא עובד עפ"י תקן 5688 – ת"י לאירועים המוניים, ומכיר אותו היטב. וודאו שייתן לכם "אישור סופי" לפני תחילת האירוע.

רצוי לעבוד מול משרד שיש בו מס' מהנדסים, שמסוגל לעמוד בעומס בתקופות בוערות. וודאו שאתם עובדים מול משרד מסודר, שבו דואגים להזמנות מסודרות, שמירת המסמכים, האישורים והתוכניות. והכי חשוב – וודאו שנותנים לכם הסבר ויעוץ מעמיק על כל התהליך.

להלן קטע קצר מתוך הרצאה שנתתי בחודש ספטמבר 2011 בים המלח למנהלי תפעול, בהרצאה דיברתי גם על נושא העדר החקיקה בתחום הבטיחות באירועים המוניים.

שיהיה בהצלחה.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.