גשרי תאורה ואופן הרכבתם
מאת: רמי שמשכמעט ולא מתקיים אירוע אשר אין בו גשרי תאורה, טראסים ופנסים. התאורה תורמת לאווירת האירוע, הדינמיקה והאורות המתחלפים מקנים לאירוע טעם צעיר, תוסס ואנרגטי, ואולי אף דרמטי. מלבד העובדה שפנסים מהווים פקטור שימושי בסיסי ומאירים את האירוע במיוחד באירועים שמתקיימים בלילה.
על אילו דברים אנחנו צריכים לשים דגש כאשר אנו תולים את אלמנטי התאורה השונים?
מבחינה קונסטרוקטיבית אלמנטים של גשרי תאורה הינם אלמנטים פשוטים מאוד הבנויים מריבוע, מלבן ומשולש בחתכים שונים. גשרי התאורה עשויים על פי רוב מאלומיניום והגשרים הגדולים (בעלי חתך גדול) עשויים מפלדה. חשוב לציין כי הפלדה חזקה פי 3 מהאלומיניום, והאלומיניום הינה מתכת מאוד רכה ופריכה. (פריך=נוטה להיסדק ולהישבר כדוגמת זכוכית).
בשוק קיימים כיום מספר יצרנים לטראסים במידות שונות, כל יצרן מפרסם טבלאות יצרן לכל סוג של טראס. בטבלאות אלו היצרן מפרסם את הנתונים הטכניים של המוצר כתלות במפתח ובעומס המותר. במסגרת הבדיקות שאני עורך עוד בשלב המוקדם של איסוף המידע על האירוע, אני בודק את הצרכים של ההפקה בנושא תאורה והגברה באירוע ובודק האם הטראס המתוכנן מתאים מבחינת נתוני היצרן לעומסים המתוכננים. חשוב מאוד לבדוק את הדברים הללו עוד בשלב התכנוני ולא באתר לאחר התקנת המערכת וציוד התאורה.
זכורים לי מספר אירועים שבהם הגעתי לבדיקה בשטח והסתבר כי העמיסו על הטראס יותר ממה שהיצרן מרשה וניתן היה לראות זאת ע"י שקיעה גדולה מהרגיל בטראס, דבר שהוביל להורדת ציוד תאורה והגברה או להקטנת המפתח בכדי לאפשר את הצבת המשקל הרצוי.
להלן דוגמאות מהשטח למספר אירועים על תליה מורכבת אשר הצריכו פתרונות תליה יצירתיים:
אירוע של העצרת המרכזית בהר הרצל בירושלים
שם הותקן גדר תאורה בעל מפתח גדול מאוד שחורג מטבלאות היצרן והמארגנים פנו אלי לקבלת הנחיות ברורות לאופן התקנת המתקן עם הציוד העומד לרשותם. כאשר יש צורך בהתקנת גשרי תאורה במפתחים הגדולים ממה שהיצרן מאפשר בטבלאות שלו, ניתן להרכיב מעין קורה מורכבת הבנויה ממספר אלמנטים יחד בעלי גובה סטטי שקיל לקורה גדולה בהרבה מכל אחד מהקורות המרכיבות את הטראס שקיבלנו.
אירוע כוכב נולד
באירוע כוכב נולד במרכז הירידים נתגלו סדקים בטראס. הפתרון שמצאתי הוא מנוף שתמך בפינת הטראס האחורית כל זמן האירוע.
אירוע קרקס
לפני האירוע נתגלה כי הקורנר (אלמנט פינה בטראס) הינו שבור ולכן נאלצו בעלי הקרקס לפרק את כל התאורה וההגברה מהטראס, לתמוך את הטראס ולהחליף את הפינה השבורה.
אירוע בהיכל התרבות בתל אביב בשיתוף נשיא המדינה
המארגנים ביקשו לתלות פנסים על הקורות. מתחת לקורות היו אמורים לעבור אנשים, כולל נשיא המדינה, אולם בגלל שהמבנה הוא לשימור לא ניתן היה לקדוח במבנה או לעשות בו כל שינוי הנגרם עקב תליה, אך עדיין חייבים היו לתלות את הפנסים בצורה בטוחה. לצורך כך נאלצתי למצוא פתרון יצירתי אמין וטוב. נתתי הנחיה להניח בין שתי הקורות מוט הברגה אשר לא גורם נזק למבנה. על המוט המארגנים תלו 2 פנסים, לא באמצע אלא בשני הצדדים. המוט יוצר לחץ על הקורות וכך עמד יציב ובטוח אשר לא פוגע במבנה.
הבעיה עדין לא נפתרה, הגשר היה בגובה של 4.80 מ' ולא הצלחתי לראות מלמטה אם יש כשל אשר בגללו הגשר עלול ליפול. במקרה הספציפי הזה ביצענו בדיקת העמסה. שמנו משקולת של 200 קילו לילה לפני האירוע. כמובן בדיקה כזו חייבת להיות אך ורק בנוכחות מהנדס ואז רואים כל חצי שעה מה הנזק ואם נוצרים סדקים. את הבדיקה ערכנו לכל הפנסים.
חשוב לציין כי לפני כל אירוע יש לפרט למהנדס הבטיחות את כל האלמנטים של התאורה שמיועדים להשתתף ואם יש צורך לערוך בדיקות מקדימות לילה לפני האירוע. בחינה של הפנסים לפני התליה עוד על הקרקע חשובה מאוד והמהנדס בודק כל פנס ופנס ואת כל החיבורים עוד לפני התליה. בצורה כזו עולים על כל כשל שיש.
הנתון שמלווה אותי תמיד בעשייה הוא שכמעט ולכל בעיה ניתן למצוא פתרון יצירתי ויעיל, וההנאה שלי בעבודה היא התגברות על מכשולים מאתגרים שכאלה, למטרת ביצוע אירוע בטיחותי וטוב.
הערה: לגשרי תאורה פנסים מערכות חשמל וגנראטורים יש לבצע בדיקות מהנדס חשמל.
לתמונות בכתבה אין קשר ישיר לכתוב והן להמחשה בלבד.
הערה חשובה: באירועים המוזכרים בכתבה זו, צוות ההפקה, צוות הבמות, וכל מי שקשור לאירוע, פעלו כדין, תוך כדי התייעצות וליווי צמוד עם מהנדס קונסטרוקציה, ויועץ בטיחות, ובכך לא סיכנו את שלום הציבור באירועים המוזכרים לעיל.
הכתבה נכתבה ע"י מהנדס קונסטרוקציה ויועץ הבטיחות רמי שמש בפברואר 2011.
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.