בטיחות מתקני חשמל באירועים המוניים

חומרים דליקים
29 בדצמבר 2018
בטיחות באקסטרים
29 בדצמבר 2018

בטיחות מתקני חשמל באירועים המוניים


מאת: לימור שמש

כשמתכננים אירוע המוני, חשוב לדאוג לבטיחות האירוע. וכולנו אכן דואגים לבדיקת מהנדס בטיחות מבעוד מועד. אולם, אחד הדברים הנוספים החשובים שצריך לבחון זה בטיחות למתקני החשמל באירוע. לשם כך אנו זקוקים למהנדס חשמל בעל רישיון מהנדס בודק שרשאי לאשר את מתקני החשמל הארעיים, ולתת הנחיות בכדי למנוע כשלים. לכן תפקיד מהנדס החשמל חשוב לא פחות מתפקיד מהנדס הבטיחות. מתקני חשמל לא ראויים, עלולים לגרום נזק חמור לבני אדם, עקב פגיעות קשות מסכנת התחשמלות. שימוש לא נכון במתקנים יכול להסב נזק למתקנים עצמם, או למקום שבו מתקיים האירוע.

עפ"י השפה המקצועית, נזק ישיר הוא נזק אשר נגרם לאדם, ונזק עקיף - הוא נזק אשר נגרם לרכוש. כך או כך הדבר אינו נעים כלל וכלל.

פגשתי את מהנדס החשמל מורן ברנרד מ"מורן מהנדסים", על מנת להבהיר אחת ולתמיד על אילו דברים יש לתת את הדעת בכל הנוגע למתקני החשמל. ראשית, מר ברנרד הסב את תשומת ליבי לחוק מתקן חשמל ארעי שאומר שמתקן זה חייב להיות בטוח ברמת בטיחות גבוהה יותר משל מתקן רגיל, בשל אופיו וכמות הסיכונים. למשל, כבל על הרצפה יכול להיות מועד לפורענות בעיקר אם בא במגע עם מים.

ברנרד, מהו בעצם מתקן ארעי? ומדוע הוא דורש רמת בטיחות גבוהה ממתקן קבע?

"מתקן ארעי הוא מתקן חשמל המוקם לתקופה קצובה ולמטרה מוגדרת, המורכב בעיקר מחלקים מטלטלים, ומפורק עם סיום העבודה באתר", מסביר ברנרד. "המתקנים משתנים לעיתים תכופות בהתאם לצרכים ולתנאי השטח. הם אינם מתוכננים מראש, הם מורכבים מציוד מטלטל אשר פורק לא מכבר מפריסה של אירוע קודם וחוזר חלילה.

מתקנים אלו חשופים לנזקי סביבה רבים. חשופים ישירות או בעקיפין לשמש, גשם ברד, שלג, אבק, פגיעות מכאניות ועוד". הבעיה העיקרית היא שרוב המתקינים באתר של מתקני החשמל אינם בעלי מקצוע בתחום החשמל, כגון עובדי במה, הגברה, תאורה ועוד... כמו כן קיימת תחלופת עובדים גבוהה, ולחלקם רמת מודעות נמוכה לבטיחות בנושאי החשמל".

"במתקן חשמל ארעי הסיכונים הגלומים בו רבים. כיוון שיכולים להתהוות כשלים עם השימוש כגון משיכת חוטים, ניתוקים, (ניתוק מוליך הארכה גורם לסכנת בטיחותית). למשל, ניתוק מוליך 0 יכול לגרום לסכנה לציוד ולשרפה כאשר רמת המתח עולה ל - 400 וולט, ניתוק פאזות מהווה סכנה לאמינות האספקה.

אחד מספקי האנרגיה השכיחים באירועים זה הגנרטור. הגנרטור מספק לנו חשמל באירוע. במידה והגנרטור הותקן ע"י אדם לא מוסמך יכולה להיות סכנה ממשית. הגנרטור למעשה משמש כזינה צפה אשר יש ליחס אותה לאדמה, ולדאוג להגנות כנדרש עפ"י חוק החשמל לצורך הגנה מפני חישמול.

הגנות אלו משתנות בהתאם למקום ההתקנה ואופי ההתקנה. רוב ההגנות אשר בשימוש בישראל הם ממסר לזרם דלף (ממסר פחת) אשר מותקן במעלה הזרם. אפשרות נוספת להגנה היא ע"י משגוח, אשר מרתיע על ירידה ברמת הבידוד. לצערי הרב, באירועים רבים לא נותנים יחוס מספיק להגנה זו".


נשמע בהחלט משהו שמצריך תשומת לב מיוחדת.

מהן הדרישות ממתקן חשמל ארעי?

"מתקן חשמל ארעי חייב להתאים למקום ההתקנה. הציוד ומתקני חשמל יהיו עמידים בפני קרינת השמש, קרינה שגורמת להתפוררות קופסאות החיבור. הקופסאות ימצאו במעטפת שתספק הגנות אלו. (בכדי שקרינת השמש לא תזיק למתקן). כל התקעים ובתי התקעים יהיו מהסוג המיועד לשימוש תעשייתי ועמדו בדרישות ת"' 1109".

איזו הסמכה מהנדס החשמל הבודק צריך?

בחוק החשמל מוגדרים שלוש סוגים של בודקים:
בודק סוג 1 - בדרך כלל טכנאים - יכולים לבדוק עד 3X80A
בודק סוג 2 - בדרך כלל הנדסאים או מהנדסים - יכולים לבדוק עד 3X250A
בודק סוג 3 - מהנדסים בלבד - לא מוגבלים בסוג חיבור החשמל.

באירועים תחת כיפת השמיים יש לזמן לבדיקה מהנדס בודק סוג 3

אילו כשלים יכולים להימצא בבדיקות?

רוב הכשלים הם כתוצאה מהתקנת ציוד לא תקני וציוד מאולתר לשימוש האירוע.

דוגמאות לציוד מאולתר באירועים:

"דובדבן" , "גרלנדה", "ברז" (כבילה המשמשת למעבר בין בתי שקע / תקע בגדלים שונים), "רובוטים" המותקנים בלוחות מוגנים (CI) אשר אין להם הגנה מכאנית, לוחות חשמל מאולתרים ועוד".

מדוע ישנה סכנה מוגברת למתקני חשמל ארעיים?

"באירועים המוניים החשמל בד"כ מוזן מגנראטור אשר מסופק לאירוע ומחשמל בעל הנכס. כיוון שלמקום יש כבר חשמל שילוב גנרטור יכול להוות סכנה ממשית ולכן צריך להעזר באנשי מקצוע איכותיים על מנת לדעת לבדל את ההזנות השונות".

כשהמתקן החשמל מוקם בשטח לפני שמגיע המהנדס הבודק איך צריך לנהוג ?

"כאשר מהנדס החשמל טרם הגיע, אין לחבר את המתקן למקור ההזנה כיוון שהמהנדס עדין לא אישר את המתקן. בכדי למנוע נזק לחיי אדם או לציוד".

לסיכום

בדיקת מהנדס חשמל מוסמך למתקני החשמל באירוע היא הכרחית ביותר. מתקני חשמל אירועיים מועדים לפורענות ויכולים בהחלט להוות כשל בטיחותי משמעותי לאירוע. בכל הנוגע לענייני החשמל, צוות בוני הבמות לא תמיד מקצועיים מספיק בנושא החשמל, ובכדי לדאוג לבטחונם ולבטחון באי האירוע הבדיקה של מהנדס החשמל היא חשובה ביותר. אל תחששו להתייעץ עם מהנדס החשמל כמה שצריך, לבקש ממנו הדרכות בשטח לגבי ההתקנה, להתייעץ איתו, וכמובן חשוב ביותר להקשיב להנחיותיו וליישם אותן.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.