בטיחות מבני ציבור ומקומות בילוי

בטיחות במתקנים מתנפחים
30 בדצמבר 2018
כתבת פנאי – קידום אתר הוא מנוע צמיחה לכל בית עסק
30 בדצמבר 2018

בטיחות מבני ציבור ומקומות בילוי



מאת: רמי שמש

דרישות הרשויות השונות למתן רישיון עסקים בימינו אינן מקלות, וזאת עקב אסונות או כמעט אסונות, שקרו בשנים האחרונות בארץ ובחו"ל. אישור כיבוי אש למבנה או אישור משטרה היום הינם מצרך יקר ונדיר שלמענו אנו משקיעים זמן וכסף ומאמצים רבים. בעלי העסקים מוצאים את עצמם מנסים למלא עוד ועוד דרישות תוך הוצאת כספים גדולה ביותר, וישנם אפילו מצבים בהם נשארים ללא רישיון ואישור כיבוי אש או אישור משטרה עקב טיפול לקוי, דבר המתסכל ביותר ויוצר מרירות.

מדוע דרישות כיבוי אש ומשטרה גדולות ואף נראות לעיתים מוגזמות?

ראשית, חייבים לציין שאף גורם לא עושה זאת בכוונה, ואף גורם לא שם מכשול בכדי שלא תוכלו לעמוד בדרישות, כל הדרישות הגיעו באמת ממסקנות עקב כשלים ואסונות שקרו בעבר בארץ ובחו"ל. המטרה היא להגן על הציבור שמבקר באתרכם ובכך מגנים גם עליכם.

אז איך בעצם אנחנו יכולים בכל זאת לעמוד בכל הדרישות שלעיתים אף גוררות עלויות רציניות אחרי שכבר השקענו הון עתק במקום? ברגע שיודעים מראש מהם הדרישות ומתכננים את המקום לפי הדרישות הכל הרבה יותר קל. הכי קל ונוח לפני שמשכירים מקום כבר מראש להתייעץ עם יועץ בטיחות עוד בהחלטה על המקום ואילו שינויים ושיפוצים תאלצו לעשות במקום בשביל שיעמוד בדרישות הרשויות. למשל נושא המדרגות, במידה וגרם המדרגות אינו עומד בתקן, צר מדי, מדרגות גבוהות מדי, או עשוי מחומרים דליקים יתכן ותאלצו להחליף את כל גרם המדרגות. וכדאי לקחת את זה בחשבון מבחינת העלויות הכספיות.

לעיתים צריך להחליף דלתות, לדלתות רחבות יותר, או להוסיף דלתות, לשנות לדלתות בהלה, כל אלה נושאים בחובם עלויות כספיות שצריך לקחת בחשבון אם התיקון משתלם או לא. הדבר המומלץ הוא שלפני שמתחלים בכלל עם שיפוץ המקום שיהיה לטעמכם או לטעמם של המבלים רצוי כבר בהתחלה להתייעץ עם מהנדס הבטיחות בכדי לקחת בחשבון את כל העלויות של השינויים שאתם צריכים לבצע.

מעצבי פנים ואדריכלים

אין ספק שהשקעה במעצב טוב תקפיץ לכם את העיצוב של המקום. ישנם מספר מעצבים מובילים אשר בכושר היצירתיות שלהם מסוגלים לשנות לחלוטין את מראה המקום. בדיוק כפי שאתם מדמיינים או מעבר לכך.

לפני שמתחילים בעיצוב חשוב מאוד לשלוח מודד למדידת המקום. מודד טוב יוכל למדוד במדויק את המקום ולהוסיף אלמנטים חשובים כגון צינורות אינסטלציה, חתכים לבדיקת גובה תקרה, חיבורי חשמל, קורות יורדות, אוורור וכו'. וכמובן שחשוב מאוד שמעצב הפנים יתייעץ עם מהנדס הבטיחות כבר בשלבים הראשונים. וזאת כדי ליצור מקום יפה ומעוצב שעונה על כל דרישות הבטיחות. לעיתים מעצבי פנים אינם מודעים לחלוטין לנושאי הבטיחות. כגון כמה ואיפה צריך להציב גלגלוני כיבוי אש, כמה ספרינקלרים צריך להוסיף, כמה מפוחים לשחרור עשן צריך ואיפה להציב אותם, ושילוט שמרגיז מאוד חלק מהמעצבים אבל אי אפשר בלעדיו.

כיבוי אש

בחודשים האחרונים כיבוי אש הוציא רויזיה חדשה ובו דרישות שונות מהדרישות שהיו בעבר. לעיתים, במקום שכבר יש בו אישור ורוצים לחדש את האישור נתקלים בבעיה כי למרות שהיה אישור בעבר, בגלל הרויזיה החדשה צריך להכין תוכניות בטיחות מחדש לפי החוקים החדשים. לעיתים אני נתקל בלקוחות שלא מבינים זאת, הרי מדובר בחידוש אז מדוע תוכניות חדשות? זאת כיוון שהדרישות השתנו ואין לנו הרבה ברירה, במידה ואנחנו רוצים רישיון אנו חייבים לעמוד בדרישות של כיבוי אש בין אם זה מוצא חן בעיננו או לא.

המצב הטוב ביותר לתחילת העבודה היא להגיע לכיבוי אש עוד בטרם הכנת התוכניות ולשמוע את הדרישות שלהם. ככה מראש אנחנו יכולים למנוע בעיות. לאחר מכן מכינים את תוכניות הבטיחות בדיוק לפי התקנים. לאחר מכן בעל העסק צריך להכין את המקום בדיוק לפי הדרישות. חשוב ביותר הוא לשמור את כל האישורים של בעלי המקצוע שתיקנו לכם או הוסיפו אלמנטים במקום. לפעמים ברגע שכיבוי אש מקבלים לידיהם את האישורים על התיקונים שבצעתם נחה דעתם. בקשו ממהנדס הבטיחות שלכם להגיע למקום לפני הביקורת ולבצע "טרום ביקורת" כדי שאם בכל זאת ישנם דברים לא תקינים המהנדס ידגיש זאת מפניכם לפני הביקורת הנוקשה של כיבוי האש. לעיתים במידה וכבאים מגיעים לביקורת ורואים מקום שאינו עומד בדרישות הם מערימים עוד יותר קשיים, כיוון שיש להם "דעה רעה" על המקום, ואז עוד לפני הביקורת הבאה זוכרים אתכם לרעה, ומאותו הרגע מקשים עוד יותר.

משטרה

זהו תהליך שאינו מסובך,על פי רוב, עמידה בדרישות של כיבוי אש, משמעה עמידה גם בדרישות משטרה, אולם, למשטרה דרישות נוספות שאינם בתחום של כיבוי אש ואנו עדים לכל הדרישות אודות מצלמות המכסות את כל שטח העסק, נומרטור טרמי בכניסה לספירת קהל, שילוט תפוסת קהל ושילוט לאיסור מכירת משקאות משכרים למי שטרם מלאו לו 18 שנה ועוד. מהנדס הבטיחות שלכם ימלא טופס אישור בעל מקצוע מוסמך ובו אישור כי כל דרישות המשטרה מולאו. במידה ובמקום לא תהיה פעילות חבלנית או אלימות המשטרה לא תוסיף מכשולים לפתיחת העסק.

עירייה

עוד לפני שאתם מקבלים את המקום החדש בדקו שאין חריגות בניה. בדקו שאין גלריה ללא אישורים או תוספת אחרת. וכמובן שאם ברצונכם להוסיף פרטים אלו יש לתת לאדריכל או למהנדס לבצע את כל הפעולות הנדרשות לקבלת אישורים. שימו לב, מדובר במקום ציבורי פתוח לציבור, בקלות ניתן למצוא חריגות אצלכם בעסק על אחת כמה וכמה לפני שאתם מקבלים את רישיון העסק.

לסיכום

התהליך לקבלת אישורים לפתיחת עסק הינו תהליך קצת בירוקרטי, תובעני, ומסורבל. אך בהחלט אפשרי, כעשרות בתי עסק מקבלים אישורים מדי חודש בת"א ואלפי עסקים מקבלים אישורים ברחבי הארץ. אם תפעלו בצורה נכונה ותעמדו בכל הדרישות אז התהליך לקבלת האישורים לעסק שלכם יהיה קל יותר. התייעצו עוד בשלבים הראשונים עם מהנדס בטיחות ובקשו ממנו שילווה אתכם בכל השלבים לקבלת האישורים. זכרו, אם נתקלתם בדרישה מוגזמת מצד רשות הכבאות יתכן ומהנדס הבטיחות יוכל לתת פתרון יצירתי אחר וזול יותר, וטוב לא פחות, אולם בכל מקרה אין להקל ראש מהדרישות ויש לעמוד ברובם למען האישור הנכסף. זכרו זהו תהליך לא קל שככל שתשתפו פעולה לסידור המקום כך יהיה קצר יותר.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.