בטיחות בחנויות – עשרת הדברות

מזג האוויר והשפעותיו באירועים המוניים
30 בדצמבר 2018
סידורי הבטיחות בעצרת המיליון
30 בדצמבר 2018

בטיחות בחנויות - עשרת הדברות


מאת: רמי שמש

"חלונות הראווה לאורך שני הרחובות גוללו סימפוניות של תצוגות, ובהק השמשות התסיס אותן עוד בבני גוון זוהרים. זו היתה חגיגת צבעים, רחוב שהתפקע כאן משמחה, פינה שכולה צרכנות, פתוחה לרווחה, שכל אחד יכול לבוא אליה לשמח את עיניו" מתוך הספר "גן עדן לאישה" – אמיל זולה.

עוד בסוף המאה ה – 19, חנויות היוו מוקד בילוי חשוב שהשפיע רבות לא רק על הכלכלה והצרכנות אלא גם מבחינה חברתית. מאז ומתמיד חנויות היוו מוקד בילוי חשוב, ומקום בילוי לקהל שעשוי לכלול לעיתים עשרות אנשים בו זמנית. גברים, נשים וטף. ועל כן, נושא הבטיחות בעל חשיבות קריטית ביותר.

חנות, בין אם חנות בגדים, נעליים, תיקים, כלי כתיבה, כלי מטבח, ועוד..., בין אם חנות קטנה או גדולה, צריכה תמיד לשמור על כל האלמנטים הבטיחותיים שיש. ובכך לשמור על הלקוחות המבקרים בה. חשוב לזכור שזו האחריות שלכם לדאוג שסביבת החנות תהיה בטיחותית בדיוק כמו שאתם דואגים ליופייה של החנות ולשרות בה. אם כן כיצד שומרים על הבטיחות בחנויות? לפניכם סיכום קצרצר של עשרת החוקים החשובים בתכנון בטיחות של חנות.

חוק מס' 1 – שילוט בכניסה

כל שלט שאתם תולים בכניסה לחנות חייב לעבור בדיקה של קונסטרוקטור. הקונסטרוקטור יבדוק שהשלט מחובר היטב, ותלוי במקום נוח, שאינו עלול לפגוע בעוברים והשבים, בין אם מדובר בלקוחות שנכנסים לחנות ובין אם מדובר בלקוחות שעוברים ברחוב או בקניון.

חוק מס' 2 - תקרות אקוסטיות

כמעט בכל חנות ישנה תקרת בטון, ומתחתיה תקרה אקוסטית, חלק מתפקידי התקרה האקוסטית הוא להסתיר מערכות מסוימות כגון מערכות מיזוג וחשמל. התקרות האקוסטיות תפוסות לתקרת הבטון ע"י דיבלים. אולם, בעת שריפה הדיבל העשוי מפלסטיק, נמס, ודווקא בשלב שצריך שכל דרכי מילוט יהיו פנויים, כל התקרה האקוסטית קורסת, וחוסמת את דרכי המילוט. חשוב להקפיד להשתמש אך ורק בדיבלים חסיני אש או בדיבלים מפליז. ואין לסגור את התקרה עד שקונסטרוקטור בודק שהיא עומדת בעומסים. לפי תקן ישראל התקרה חייבת להחזיק עומס של 25 קילו בכל נקודה.

חוק מס' 3 - סטנדים של ציוד. אחסנה בגובה, מדפים

לכל הפריטים הללו צריך בדיקת מהנדס קונסטרוקציה. נפילה של מדף על לקוח יכולה לגרום לחוסר נעימות ופגיעה, ואינכם מעוניינים להיות בסיטואציה כזו. הקפידו להזמין מהנדס לבדיקה ורצוי שהבדיקה תתקיים לפחות אחת לשנה מאחר והציוד לעיתים מתבלה ונהרס, וכן גם כושר היציבות שלו.

חלה חובה להתקנת המדפים בגובה שאינו עולה על 1 מ' מתחתית התקרה. לדבר זה חשיבות קריטית בעת שריפה בחנות, שכן בעת שריפה יפעלו הספרינקלרים, במצב זה כדאי שיהיה מרחק המאפשר פיזור והתזה של מים לכל אזור בחנות. במידה והמדפים מותקנים בגובה העולה על 1 מ' תחת הספרינקלר, המדף מהווה חסימה של המים. וכך המתז לא

יהיה אפקטיבי והמים יפגעו במדף ובתכולתו, ויתיזו באופן מקומי בלבד ולא במרחב החנות.

חוק מס' 4 – מרחקים בין אלמנטים

חשוב מאוד לשמור על מרחק ראוי בין ארונות תצוגה כך שהמעברים הציבוריים יהיו ברוחב של 1.5 מ' לפחות. בחנות קטנה יכול להיות אפילו 1.10 מ'.

חוק מס' 5 – גלאים

אם הרווח בין התקרה האקוסטית לתקרת הבטון גדול מ 60 ס"מ חלה חובה על התקנת גלאים גם בחלל שנוצר מעל התקרה האקוסטית וגם מתחת לתקרה האקוסטית לאורך דרכי המילוט. למיקום הגלאי חשיבות רבה. במידה ונתקין את הגלאי בסמוך לפתח יציאת מיזוג אוויר, הגלאי לא יהיה אפקטיבי, והעשן בעת שריפה יוסט ע"י פתח מיזוג האוויר.

בעיה נוספת של התקנת גלאים היא כאשר מתקינים אותם ליד מנורת הלוגן. אנו מכירים את התופעה שבה חרקים מעופפים נמשכים לאור הבוהק של נורת ההלוגן, נוגעים במנורה ונצלים מהחום הרב שנוצר שם. דבר זה גורם לריח חריף ואופייני של חרקים, ולהפצת עשן רב. עשן זה עלול להפעיל, לא אחת, את הגלאי העשן הסמוך למנורה. במקרים כאלו בעל החנות יצטרך להתמודד עם גלאים שמס' פעמים פועלים ללא סיבה, דבר שיכול להטריד, וכשתתרחש שריפה אמיתית בעל החנות יתעלם מפעולת הגלאי...

במידה וקיימת תקרה בעלת קורות בולטות תחתונות, חלה חובה על התקנת הגלאים בחלק העליון של התקרה ולא על הקורות בחלקן התחתון, שכן ברגע שפורצת שריפה האוויר החם שנוצר מעלה את העשן לחלקה העליון של התקרה. בכדי שהגלאי יגלה את העשן, כל החלל הפנימי שנוצר מהנמכת הקורות צריך להתמלא בעשן, עד שהעשן "יגלוש" לעבר הגלאי ורק אז יגלה אותו.

חוק מס' 6 - ספרינקלרים

במרכז קניות סגור כגון קניון חובה להתקין ספרינקלרים (מתזים).

חוק מס' 7– מערכת שחרור עשן

לשחרור העשן בעת שריפה חשיבות מכרעת, עיקר הפגיעה של אנשים בעת שריפה אינה ממקור האש או מהאש המתפרצת, אלא משאיפת עשן. לפיכך, התקנת מפוח לשחרור עשן, דואגת לשאיבת העשן מאתר האירוע ויוצרת מילוט לעבר יציאות המילוט באופן אפקטיבי. כך שכמויות גדולות של עשן אינן מצטברות במבנה/חנות. אולם, למיקום התקנת מפוח העשן חשיבות מכרעת, יש להתייעץ עם יועץ בטיחות מבנים בנושא של המיקומים של מפוחי העשן.

חוק מס' 8- שליטה על מערכות חרום

בכניסה לכל חנות שגודלה מעל 500 מ', חובה להתקין פנל כבאים שבו מרוכזים כפתורי השליטה במערכות חרום כדוגמת מערכת כריזה, פאנל גילוי אש, כפתורי שליטה במפוחים לשחרור עשן, מפסק לניתוק זרם החשמל ה"מפיל" את הארון חשמל הראשי של החנות. דבר זה נחוץ במידה וכיבוי אש מגיעים עם צינורות כיבוי ורוצים להסלין מים (התזת מים) הכבאים רוצים לוודא שאין חשמל בעמדות אחרות וכתוצאה מהסלנת המים הם עלולים להתחשמל. ע"י המפסק מנתקים את החשמל.

חוק מס' 9 – יציאות מילוט

בחוק תכנון ובניה, יש את החישוב של מס' יציאות המילוט ורוחבן כפונקציה של שטח העסק ושל תפוסת הקהל הכלולה בו. לא אחת, פונים אלינו לקוחות ומבקשים להתקין בכניסה לבית העסק דלת הזזה מזכוכית הכוללת מנגנון של דלת אוטומטית לפתיחה. דלת זו הינה שימושית מאוד, ונפוצה מאוד. אולם, יש לקחת בחשבון שדלת זו מחוברת למנגנון חשמלי, ובעת הפסקת חשמל המנגנון לא יעבוד, וקיימת סכנה שהדלת לא תפתח כלל. תארו לכם מה יקרה במקרה של שריפה כשדלת כזו לא נפתחת.... על בעיה זו ניתן להתגבר בשלוש דרכים:

הדרך הקונבנציונלית - שבה אנו מתקינים יציאות מילוט ברוחב המתאים ומתקינים את ידיות הבהלה על דלת כנפית או דו כנפית לפי הצורך, ודלת ההזזה האוטומטית הינה נוספת ולא במניין יציאות המילוט. בשיטה זו ישנו חיסרון מסוים כיוון שאנשים שירצו להימלט מהחנות בשעת סכנה, באופן טבעי ינסו לצאת דרך הדלת האוטומטית – הדרך ממנה נכנסו. ועל כן שיטה זו פחות עדיפה.

הדרך השנייה – טובה ונפוצה, הינה התקנת דלת הזזה "קורסת" כלומר, בשגרה הינה דלת הזזה רגילה, אך בחרום בעת הפסקת חשמל, ברגע שלוחצים על הדלת באמצע, הדלת נפתחת כמו דלת על ציר. ומאפשרת מילוט אפקטיבי אל החוץ.

דרך שלישית – הדרך הטובה ביותר, אשר מביאה פתרון חדש יחסית, שבו מתקינים מנגנון חשמלי מיוחד על הדלת, שבכל מקרה של ניתוק חשמל, המנגנון מקבל אות, ופותח את הדלת באופן אוטומטי למצבה הפתוח המקסימאלי.

כל אחת מהשיטות הינה רלוונטית וטובה ויש להתאימה לכל עסק ועסק.

חוק מס' 10– רישוי ונגישות

חנות מעל 500 מ' מחויבת ברישוי (פריט טעון רישוי). כולל אישור רשות הכבאות ומשטרת ישראל.

חוק נגישות לנכים קיים בכל חנות לפי חוק נגישות במקומות ציבוריים.



לסיכום

היעזרו כמה שיותר ביועץ הבטיחות המבנים שלכם. עליו להמציא תוכניות בטיחות עפ"י כל כללי בטיחות אש. יועץ בטיחות מבנים יתכנן לכם את מיקומם של מערכות כיבוי האש, וייתן לכם יעוץ בכל מה שקשור למערכות אלו. כמו כן, חובה על בדיקת מהנדס קונסטרוקציה לכל האלמנטים בחנות לא משנה מה גודלה.

זכרו חובתכם לדאוג לבטיחותם של המבקרים בחנות, כל נזק שיגרם ללקוחות שלכם יפגע בעסק, יעמיד אתכם במצב לא נעים שבו תהיו חשופים לתביעות והוצאות עבור פיצויים והמון רגשי אשמה.
ולבסוף תמונות של שתי חנויות נעליים מעניינות. התמונות נלקחו מקניון ביוון ועיצוב החנות בהחלט יכול לתת השראה לכולנו.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.