תכנון מתקנים למופעי ראווה
30 בדצמבר 2018
בטיחות באוהלים
30 בדצמבר 2018

בטיחות באירועים בקניון


מאת: רמי שמש

קניונים מהווים מקום בילוי מועדף על כולנו. בקיץ, בחופשים וגם בחורף כשמזג האוויר בחוץ קריר, אנחנו שמים את פעמינו לקניון. אולם בשנים האחרונות אנשים מגיעים לקניון לא רק כדי לערוך קניות אלא גם כדי לבלות. מנהלי תפעול רבים מבינים את הפוטנציאל שיש לקניון כמרכז בילוי, ולא אחת מקיימים בו פסטיבלים, בזארים וירידים שונים, לילדים, מבוגרים או לכל המשפחה. מפסטיבלי אוכל, עד לשוק מותגים, פסטיבלי שוקולד, ירידי ספרים וחזרה ללימודים. וכך במשך כל ימות השנה הקניון שוקק פעילות.

אולם, כאשר אנו מארגנים אירועים מסוג כזה, חשוב לקחת בחשבון את נושא הבטיחות. לא אחת קרה כי בהעדר סידורי בטיחות נאותים, נתקלו מתפעלי הקניון בריכוז גדול מדי של אנשים, וצפיפות בלתי אפשרית ומוגזמת שפגעה בהנאת האירוע, וסיכנה את המשתתפים בו.

האירועים הנפוצים ביותר בקניון הם פסטיבלים, בזארים וירידים. כמו כן רוב האירועים ההמוניים המוצעים לקהל הם אירועים לילדים. רוב הפעילויות הן בתקופה שהילדים בחופש. וילדים מטבעם סקרנים ופעלתנים וצריך לשים דגש מיוחד עבורם.

כיצד אנו שומרים על סידורי הבטיחות בקניון בזמן אירועים פסטיבלים וירידים שונים?

ראשית עלינו להיעזר ביועץ בטיחות מוסמך, ובמקרים של הוספת במות, דוכנים, שלטים, מסכים או כל אלמנטים אחרים, חשוב להיעזר במהנדס קונסטרוקציה. לעיתים מהנדס הקונסטרוקציה משמש כיועץ הבטיחות וזה המצב האידיאלי.

מהם הדגשים על סידורי הבטיחות באירועים?

יריד מזון למשל עובד כל השנה. הוא מתאפיין בהרבה אלמנטים של דוכנים, וכתוצאה מכך, הצרה של שטחי המעבר, דווקא מתי שיש כמויות גדולות של קהל. מצד אחד אנחנו מוסיפים דוכנים שתופסים מקום, כולל גם המקום של מוכר הדוכן, מצד שני צריך להקפיד שגם לקהל שבא ליריד המזון יהיה מקום לעמוד מול הדוכנים, ומצד שלישי יש לנו גם קהל שבא לקניון לצורך קניות ורוצה לעבור בין הדוכנים כדי להגיע לחנויות. אנחנו צריכים מקום לכולם. אם כן כשאנחנו שמים דוכנים מכל סוג שהוא חייבים להקפיד על מעברים הגיוניים.

מה רוחב של מעבר רצוי?

רוחב כתפיים ממוצע של אדם הוא 55 ס"מ. ועל כן מעבר נורמאלי צריך להיות כפולה של 55 ס"מ. למשל 110 ס"מ. המעבר האידיאלי הוא 2.2 ס"מ וכך ארבעה אנשים יכולים לעבור. אם ניקח בחשבון גם את האנשים שקונים בדוכן, וגם את האנשים העוברים בקניון נצטרך גודל כזה של מעבר כדי שאנשים יבלו בנעימים ולא ירגישו צפיפות.

לפי הנתונים האלה אם דאגתם למעבר של 1.80 ס"מ, קצת טעיתם. כיוון שאין דבר כזה שלוש וחצי אנשים. מעברים צריכים להיות כפולות של 2.20 ס"מ. לעולם מעבר לא יקטן מ 2.20 ס"מ. כך יכולים גם לעמוד אנשים מול הדוכן, ועדין אנשים יכולים לעבור בקניון מבלי שהדוכנים מפריעים לפעילות השוטפת של הקניון.

נושא של מעברים מתבטל כאשר אתם מגדירים אזור מסוים לאותה פעילות מיוחדת, ואז לא חייבים להקפיד על נושא המעברים ברוחב הרחב וניתן לרדתלמעברים ברוחב 110 ס"מ רו 165 ס"מ לפי העניין.

למשל בדיזינגוף סנטר קיים שוק אופנה. השוק מתקיים בתוך מתחם מבודד שתחמו לטובת הבזאר. במקרה כזה לא צריך להקפיד על מעברים לטובת מבלי הקניון. במתחם ישנו סימון, שתפקידו לתחם את אותו הבזאר. ורק מי שצריך להגיע לבזאר יכנס למתחם.

יריד מזון

אחד הירידים השכיחים ביותר בקניונים אלו ירידי המזון. בדרך כלל הדוכנים הם שולחנות פשוטים שעליהם נמצאים מגשי האוכל. אך כאשר בונים מעל השולחנות שילוט, גשרי תאורה או כל סוג של תליה, חייבים להזמין מהנדס קונסטרוקציה לבדיקה.

מארגן האירוע מחויב להוציא רישיון לאירוע חד פעמי. רישיון האירוע יהיה נפרד מהרישיון של הקניון. כל יריד מזון מחייב אישור של משרד הבריאות, בכדי למנוע הרעלה המונית ושמירה על תנאי תברואה והגיינה נאותים (כמות תאי שירותים, כיורים לשטיפת ידיים ועוד).

כאשר מוסיפים אלמנטים של חשמל המצריכים קבלים נוספים בקניון, צריך בדיקה של מהנדס חשמל.

מופעים מיוחדים

להלן סיקור קצרצר מחלק מהאירועים המיוחדים שהיו בשנים האחרונות בקניונים:

אירוע לילה לבן

מופע ראווה של הקוסם/פעלולן חזי דין. אחד ממופעי הראווה של חזי דין התקיים ברחבת המגדלים של קניון עזריאלי. מר חזי דין תלה שלושה כבלים משלושת הבניינים. הוא היה תלוי עליהם כאשר היה עטוף כותונת משוגעים. להבייור החל לשרוף את הכבלים אחד אחד כאשר כל פעם כבל אחר נשרף ונעלם. בזמן של השריפה של שלושת הכבלים, מר דין היה אמור להתיר את עצמו מכותונת. ובכך להיחלץ. במידה ומר דין לא היה מספיק להיחלץ ושלושת הכבלים היו נשרפים, הוא היה מתרסק על כיפת הזכוכית הגדולה של הקניון, מגובה של כמה עשרות מטרים. מדובר במופע קניון חריג. לצורך המופע סגרנו את הקניון. לא התרנו לאנשים להיכנס לקו של מתחת לכיפת הזכוכית, מדוע? אם חזי דין היה טועה, הוא היה מתרסק לתוך הקניון ופוגע במפתיע באנשים והיה נגרם אסון. נכון שבכל מקרה הוא היה נהרג, אבל הוא בחר לסכן את עצמו ולקח בחשבון את כל התוצאות, לעומת זאת אין צורך שאנשים חפים יפגעו בגלל שאיזה "משוגע" מסכן את עצמו. ועל כן במקרה של תרגיל לוליינים, לעולם אין לרחף מעל לראשם של האנשים בקהל. כל מופע ראווה המסכן את הלוליינים יסכן אותם בלבד. הקהל תמיד יהיה מחוץ לטווח הסכנה.

תלית דגל ישראל על מגדלי עזריאלי

לקראת יום העצמאות התקיים אירוע התרמה של סרטן השד שלכבודו היה תלוי דגל ישראל על מגדלי עזריאלי. הדגל היה עשוי מחבל אור שכשכולו דולק מצטייר לו הדגל. כל תרומה גורמת למנורה לדלוק ובתרומה העונה ליעד שנקבע מראש כל הדגל ידלוק. לצורך הדגל היתה קונסטרוקציה שמחזיקה את התאורה. הקונסטרוקציה הוחזקה ע"י משקולות המחוברות בכבלים ועל הכבלים הדגל תלוי. כשמרכיבים את הכל זה נראה כמו דגל ישראל. אולם צפינו בעיה, בין שלושת המגדלים ובגובה של כמה מאות מטרים יש רוחות, שלפי החישוב משקלן כ – 3.5 טון, והקונסטרוקציה זזה כמו מניפה, וחשוב היה לצפות זאת מראש. שלא יגרם נזק למבנה. בעזרת המשקולות חיזקנו הכל ויצרנו יחידה ללא תנועה. וללא כל סכנה.

פסטיבל הנושפים בכפר סבא

כל שנה מתקיים בכפר סבא פסטיבל הנושפים. הפסטיבל מתקיים ברחבת קניון ערים בכפר סבא. הפסטיבל כולל 1,700 מקומות ישיבה וחצי עיר מגיעה להילולה. לצורך האירוע עורכים מקומות ישיבה, גשרי תאורה, כניסות יציאות ברחבה הגדולה, וכמות גדולה של אנשים מגיעה לאירוע. לצורך אירוע בסדר גודל שכזה חובה לקרוא ליועץ בטיחות.

אלמנט חשוב נוסף באירועים מסוג כזה זה הכיסאות והמושבים. איך לסדר אותם? מה רוחב המעברים בין שורה לשורה? כל גוש של כסאות יכלול לא יותר מ – 800 כיסאות. כמה כיסאות בשורה? מה המעברים? האם צריך במת פיקוד? מה המרחק ממנה לבמה? הסבר מפורט בתקן ישראל 5688 לאירועים המוניים. יועץ בטיחות מוסמך יוכל להנחות אתכם בהתאם לחוק.

מופע אקסטרים – דיזינגוף סנטר

מופעי אקסטרים כוללים בד"כ מופע של סקיטבורד אופניים או גלגליות. מופעים אלו אהודים בעיקר על צעירים. מפיקים רבים אוהבים לקיים מופעים מסוג זה בקניונים. אולם, מקום זה אינו תמיד אידיאלי למופע מסוג זה. מצד אחד המופע מביא הרבה קהל. מצד שני המופע עצמו תופס מקום. ולא תמיד ישנו מקום גם לקהל וגם למופע. במקרה כזה עלול להיגרם לחץ וצפיפות בקהל. בקניון בירושלים פתרו את הבעיה כשהקהל היה בקומה העליונה, וראה את מופע האקסטרים שהיה למטה.

הימנעות תאונות

קניונים מכילים כמות גדולה של אנשים, ולעיתים אף נגרמים פציעות ותקלות ובמיוחד באירועים שמכניסים מתקנים מיוחדים. מקרה נפוץ הוא מקרה הכבלי חשמל. לכבוד המופע מקימים במה שמצריכה חשמל והכבלים עוברים ליד הקהל. כדי שהקהל לא ידרוך על הכבלים וישחוק אותם או יפגע בבידוד הגומי של הכבל מכסים את הכבלים עם "כפה". ואז ישנה מעין מדרגה בגובה של 12-15 ס"מ, פתאום בתוך הקניון. כתוצאה מכך אנשים מועדים, נופלים ונפצעים. אם כך איזה פתרון יש לחשיפה של הכבלים? ובכן יש אלטרנטיבה אחרת. מכסים את הכבל ע"י שטיח pvc מבודד. העובי שנוצר הוא 2-3 ס"מ, מגובה כזה לא נופלים.

כמות קהל

מודדים כמות קהל לפי 1 מ"ר לאדם. אולם לעיתים מתפעלי הקניון מחליטים לקיים אירוע בשטח מסוים מכניסים כמות קהל לפי כמות הקהל המותרת לכל שטח הקניון. דבר זה גורם ללחץ וצפיפות באזור המופע. נכון שבאירועי קניון אין שליטה על כמות האנשים ולא ניתן לחזות מראש כמה אנשים יגיעו, אך כשמחליטים על אזור לטובת מופע עדיף שיהיה אזור גדול יחסית שיכול להכיל כמות גדולה של אנשים, וכמה שפחות סגור, ושניתן לתצפת עליו מכל מני כיוונים וקומות לפיזור הקהל בקניון. וכן לפזר את הקהל במקרה של לחץ יוצא דופן. במידה והחלטתם לקיים את המופע באזור סגור יחסית, יש לדאוג שכמות הקהל תהיה מתאימה לאותו מתחם ולא להכניס כמות גדולה מדי של אנשים.

מתקני במה

לעיתים אירוע מצריך בנית במה, תלית טראס תאורה, פנסים תלית מסכי לדים או רשת וכו'... לצורך כך חובה להיעזר בבדיקת מהנדס קונסטרוקציה שיסביר לכם כיצד תולים את המתקנים ויבצע את בדיקת היציבות הסופית של המתקנים.

מתקנים מתנפחים

כל מתקן מתנפח מצריך בדיקה של מהנדס קונסטרוקציה. לפני מספר שבועות פרסמתי כתבה בנושא מתקנים מתנפחים. לקריאת הכתבה אנא היכנסו לקישור הבא:

כמו כן מתקנים מתנפחים עם מים, כגון בריכות מתנפחות למיניהן מצריכות בדיקה של עומסים. כיוון שמיים נראים תמימים למראה, משקלם הסגולי הינו 1 ק"ג לכל ליטר או 1 טון לכל קוב (מטרXמטרXמטר), כלומר בריכה בגובה של 40 ס"מ בלבד משקלה 400 ק"ג לכל מ"ר דבר שיכול להוות בעיה במידה והמשקל המתוכנן של התקרה הינו 250 ק"ג בלבד. ואם החלטתם להציב את המתקן בקומה עליונה, יש לשים לב שהרצפה יכולה לשאת את העומס של המים. חשוב להיוועץ עם מהנדס קונסטרוקציה למניעת סדקים ונזק למבנה.

לסיכום

כל אירוע בקניון מצריך יועץ בטיחות ומהנדס קונסטרוקציה. וכן רישוי מיוחד לאירוע חד פעמי. כך אתם מורידים מכם את האחריות מהאירוע. ומביאים גורם חיצוני מוסמך שידאג שהאירוע בקניון יעבור בשלום ובאופן בטוח.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.