כתבת פנאי – ירוק בעיניים
31 בדצמבר 2018
על הבמה
31 בדצמבר 2018

בחירת מקום לפתיחת עסק


תכנון מוקדם יכול לחסוך הרבה כאב

מאת רמי שמש

בשנים הקרובות העיר תל אביב תעבור שינויים רבים, בעקבות הרכבת הקלה, ופיתוח רחובות שונים בעיר. עסקים חדשים הולכים להיפתח עקב כך, ומקומות בילוי נוספים הולכים להיות אטרקטיבים לתושבים. אין זה סוד שכל תקופה מסויימת עיריית תל אביב שוקדת על פיתוח אזור מסויים לטובת אזורי בילוי הכוללים מסעדות, בתי קפה, גינות וכו'... בעבר זה היה פיתוח נמל ת"א, מתחם התחנה בנווה צדק, פיתוח טיילת יפו ומתחם שרונה. כיום ישנן תוכניות פיתוח באזור דרום העיר כמו רחוב שדרות יהודית ואזור רחוב המסגר, שבעתיד יהיו גם כן מוקדי בילוי נשחקים. וכשדבר כזה קורה כל תמונת מוקדי הבילויים משתנה, ובעלי עסקים רבים רצים ופותחים את עסקיהם במקומות אלו בכדי להיכלל בחגיגה.

ובכן, לא משנה איזה עסק אתם רוצים לפתוח, בין אם זה מסעדה, בית קפה, מועדון, דיסקוטק או אפילו אולם שמחות או גן אירועים, לפני שתחליטו על המקום המושלם עבורכם כדאי שתיקחו בחשבון כמה דברים לפני שתכנסו להוצאות כספיות וחוזים לטווח ארוך. אם ניתן לבחור מקום שיקל על הוצאת רישיון העסק אתם יכולים לחסוך הרבה מאוד כסף ועוגמת נפש. אז איך בוחרים מקום לעסק שלכם שיהיה מקום טוב לקיומו?

ל

הלן כמה טיפים שכדאי לדעת:

חניה

אולם שמחות חייב להיות ליד סמוך למקומות חניה. לפי חוק רישוי עסקים אחד לכל עשרה אנשים צריך חניה. בפועל המשטרה דורשת אחד לכל שלוש או ארבעה אנשים. נושא זה רלוונטי יותר למקומות לאספה של הרבה אנשים. באולם שמחות למשל חייב להיות חניון מסודר בסביבה. ניתן לברר באתר של עיריית ת"א ולראות את כל החניונים הפרטיים והציבוריים ולראות איזה חניון נמצא בקרבת מקום וכמה מקומות הוא מכיל. צריך להיות טווח של עד 200 מ' ממקום העסק, בכדי לא להוליך אנשים מרחקים רבים מדי ממקום החניה למוקד הבילוי שלכם. לנושא זה יש גם הגיון מבחינת ההצלחה של העסק שלכם וחשוב מאוד לתת עליו את הדעת.

מפלס העסק

באיזו קומה נמצא העסק המיועד? מתחת לאדמה? קומת כניסה? או קומה גבוהה על עמודים?לידיעתכם מעל קומה 8 שזה 27 מ' בערך ברביזיה הישנה היה אסור לקיים התקהלות. אולם ברביזיה החדשה מותר בתנאי ששלד הבניין מבטון וחסין אש ל 4 שעות ומותקנים במבנה מתזים. כנ"ל לגבי מרתף. אם העסק נמצא בקומה 1 - מותר לקיים שם אסיפה. אבל מעבר לזה צריך ששלד הבניין מבטון או חומר חסין אש עד 4 ש' וכמובן מתזים.

רעש

ישנם אזורים שבהם לא ניתן להפעיל מוזיקה רועשת אחרי השעה 23:00 בלילה. שכונות מגורים הן הבולטות בכך. יש לקחת בחשבון שבמקומות כאלו תוכלו לשים מוזיקת רקע בלבד וגם לדאוג לאקוסטיקה טובה. במידה והנכם מעוניינים לקיים במקום מוזיקה רועשת עד הבוקר תוודאו שהעסק נמצא באזור אשר בו מותר לקיים סוג כזה של פעילות. למרות שישנם היום פתרונות אקוסטיים לרעש אתם חייבים לקחת נושא זה בחשבון, שכן למקום מגיע קהל שלפעמים מתאסף מחוץ לעסק שלכם. ורצוי שזה לא יהיה באזור מגורים. שלא תספגו תלונות.

התאמת העסק לסביבה

כל ישוב מחולק לאזורים שלכל אזור יש את אופי העסקים המיוחד שלו. למשל, עיריית ת"א חלקה את העיר לאזורי פעילות, באילו אזורים היא מעדיפה שיהיו דיסקוטקים ומקומות בילוי, באילו אזורים יהיו מרכזי קניות, באילו אזורים יהיו תעשיה ומוסכים, או משרדים ובאילו אזורים יהיו בעיקר בתי מגורים.כשאתם חושבים על מקום לפתיחת העסק שלכם כדאי לבדוק האם יש עסקים דומים לאופי העסק שלכם שקבלו כבר רישיון עסק. כך תוכלו לדעת האם אופי העסק שלכם מתאים לסביבה. כמובן שניתן לבדוק זאת גם באתר של עיריית ת"א.למשל בנמל ת"א העירייה החליטה שהאזור יהיה מקום בילוי בלבד. כגון מסעדות, אולמות שמחה, חנויות וכדומה. עסקים עם אופי שונה אינם מותרים באזור הזה, כגון בנייני משרדים, אסור לפתוח אפילו סופרמרקט, כיוון שהמקום אינו מיועד לכך. שימו לב שכל חנויות המטבחים והקרמיקות הן מחוץ לנמל. כמו כן למקום יש הגבלה של רעש. לא ניתן לפתוח שם עסקים בעלי אופי של רעש חיצוני. רק מוזיקת רקע במקום סגור.

שעות פתיחה

לכל אזור מוגדרים שעות פתיחה לעסקים. יש אזורים שבהם בתי עסק מותרים לפתוח עד שעה מסוימת. למשל באזור שכונתי בדרך כלל עד 23:00 בלילה. לעומת זאת יש אזורים ששעות הפתיחה של העסקים בהם יכולים להיות עד 2:00 לפנות בוקר ויש אזורים של 24 שעות. למשל רחוב המסגר ויד חרוצים בת"א מותאם ל 24 ש', אבל מסעדה באזור כיכר המדינה לא תוכל להיות פתוחה אחרי 23:00 בלילה. נתונים מדויקים ניתן לקבל מאתר עיריית ת"א. כדאי לחשוב מבעוד מועד מהם שעות הפתיחה שהייתם מעוניינים לעסק שאתם עומדים לפתוח ולבדוק אילו הגבלות יש באזור המיועד לעסק.

חריגות בניה

כשמוצאים מקום חדש חשוב לבדוק האם קיימות חריגות בניה במבנה, ובכלל זה תוספות בניה, בנית גלריה, או בנית אגפים שאינם מורשים. במקרים כאלה יש להוציא היתר מהעירייה. זה לא בלתי אפשרי אבל דורש יותר מאמץ, זמן ובירוקרטיה. קיימת גם סכנה שלא יאשרו לכם את החריגות כי אם זכויות הבניה כבר נוצלו תהיה בעיה לקבל היתר, ואז המקום לא יקבל רישיון עסק גם אם יעמוד בכל שאר הדרישות. מקרים כאלה כבר קרו בעבר ומקומות נסגרו, דבר הגרם לעוגמת נפש רבה. כמו כן חשוב לבדוק מהו יעוד הקרקע אשר עליה אתם רוצים להעמיד את העסק. ישנם קרקעות חקלאיות אשר העירייה אינה מאפשרת לקיים בהם עסקים. במקרה כזה צריך לעשות שינוי תב"ע. וצריך לקחת בחשבון שזהו תהליך ארוך ויקר מאוד.

איכות הסביבה

נושא חשוב מאוד הוא הנושא של שפכים. בעיקר ממקומות שמספקים בהם מזון כגון מסעדה ואולמות שמחות. יש מקומות ללא ביוב, למשל בקיבוצים שונים ברחבי הארץ שבהם אין רשת של ביוב מוסדרת. במקום כזה משרד הבריאות לא יאשר לקיים עסק עם מזון כגון מסעדה או גן אירועים, מאחר ולא ניתן יהיה לבצע בורות ספיגה.

נתונים נוספים

חדשות טובות לבעלי העסקים התל אביבים שבינינו: עיריית ת"א שדרגה לאחרונה את האתר שלה וניתן להוציא מהאתר הרבה מאוד פרטים, לדוגמת מערכת לבדיקת סטאטוס לרישיון עסק, מדריך לפתיחת רישיון עסק והנחיות לשימוש חורג. כמו כן, ניתן להגיש בקשה למידע מוקדם, וכיום גם לשלם היתרים באתר האינטרנט.

לאתר עיריית תל אביב: http://www.tel-aviv.gov.il/Pages/HomePage.aspx

ג. גישה לפתח יציאה תהיה באמצעות מעבר או פרוזדור ולא דרך חדרים.

במקרים מסוימים תותר הגישה לפתחי יציאה דרך חדר אחד בלבד, בתנאי ששני החדרים משמשים לאותו תפקוד ואינם משמשים לאחסון חומרים מסוכנים.

אני מאחל לכם בהצלחה בהפקת האירוע.

הכותב הינו רמי שמש, מהנדס ויועץ בטיחות, מנכ"ל חברת רשגד חברה להנדסה ובטיחות בע"מ

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.