סוגי התעודות והאישורים של בעלי המקצוע השונים
מאת: רמי שמש
מקצוע הבטיחות הינו מקצוע נרחב ומונה כמאות בעלי מקצוע מכל תחומי הבטיחות השונים: עבודה בגובה, ממוני בטיחות, בטיחות וגהות בטיחות באירועים המוניים ובטיחות בעסקים. ישנם בעלי מקצוע מכל הארץ עם כל מני סוגים של תעודות כאלה ואחרות, אך כאשר אתם מזמינים מהנדס לאירוע שלכם חשוב מאוד לדעת בדיוק אילו תעודות יש לו ואפילו לדרוש שישלח לכם אותן כיוון שמדובר בבטיחות ובחיי אדם. אדם שחותם על אירוע ללא תעודה מתאימה מסכן אתכם ועובר על החוק.עשיתי לכם כאן קצת סדר למי מותר לחתום ועל מה. אני ממליץ לבקש מהמהנדס הבודק עותק של התעודות שלו לפני שאתם מזמינים אותו לבדיקה.
מורשי חתימה
חשוב לציין כי קיימים מספר גורמים המורשים לחתום על במות ומתקני קונסטרוקציה.נכון להיום האנשים היחידים המורשים מבחינת החוק לחתום על קונסטרוקציה הינם מהנדס בניין (קונסטרוקציה) או הנדסאי בניין בלבד.
הנדסאי בניין - בעל תעודה זו רשאי לחתום על שני סוגים של מבנים:
מבנה פשוט בעל קומה אחת במפתח של עד 12 מ' ובגובה של עד 5 מ'.מהנדס בניין - קיימים שני סוגי רישיונות בהנדסה:
מהנדס רשום - מהנדס שסיים את חוק לימודיו, בשלוש שנים לאחר מכן (תקופת ההתמחות) נקרא מהנדס רשום והוא בעל זכות חתימה המקבילה להנדסאי בניין בלבד.
מהנדס רשוי - מהנדס זה לאחר תקופת ההתמחות, לאחר שהגיש בקשה לרשם המהנדסים והאדריכלים, מקבל תעודה של רשוי והוא לא מוגבל מבחינת זכות החתימה שלו והוא יכול לחתום על כל מבנה בכל סדר גודל.
בפקולטה להנדסה אזרחית הטכניון בחיפה, בכדי לקבל תעודה נדרש הסטודנט לבחור שני מסלולי לימוד של מקצועות שונים הנקראים "אשכולות" לימוד. עד שנת 2000 סטודנט יכול ללמוד "אשכל" מקצועות בתחום של הנדסת סביבה (טיפול בשפכים, הנדסה סניטרית וכו') ו"אשכל" בניהול אתר בניה, ולחתום על "קניון ומגדלי עזריאלי", דבר זה הביא את רשם המהנדסים להחלטה חשובה שבה מהנדס הרשאי לחתום על מבנים יהיה מהנדס שתחום לימודו היה שרשרת כפולה במבנים בלבד! בעקבות כך נפתחו מדורי רישום מיוחדים לענף הבניה אצל רשם המהנדסים והאדריכלים ורק מי שרשום במדור מבנים (תכנון קונסטרוקציה) רשאי לחתום על מבנים. כל מהנדס אחר או הרשום במדור אחר לא רשאי לחתום על מבנים כלל.
המצב האופטימלי הוא שהמהנדס שבודק לכם את האירוע יהיה מהנדס רשוי בוגר מדור מבנים. אך אם בכל זאת בודק האירוע שלכם הינו מהנדס רשום או הנדסאי בניין כדאי שתוודאו שיש עליו בקרה ממהנדס רשוי על כל מקרה שיתקל בבעיה, או במקרה ויש באירוע מתקנים גדולים המחייבים זאת.
מהנדס בטיחות
לגבי נושא "מהנדס בטיחות" הדבר שונה בתכלית. לפי שפת עולם האירועים, מהנדס בטיחות הינו האדם האחראי על הבמות, מתקנים ובטיחות האירוע גם יחד. היות ורוב יועצי הבטיחות באירועים המוניים הם גם מהנדסי קונסטרוקצייה, הדבר נתפש כחטיבה אחת, אך אין חובה שכך יהיו הדברים.
מהנדס שסיים בטכניון הנדסת תעשיה וניהול מקבל תעודת "מהנדס תעשיה וניהול", מי שסיים בפקולטה להנדסת חשמל מקבל תעודה של "מהנדס חשמל" מי שסיים בפקולטה לאווירונאוטיקה וחלל מקבל תעודה של "מהנדס אווירונאוטיקה וחלל", היות ואין פקולטה לבטיחות אין תואר של מהנדס בטיחות.
לפני כשלוש ארבע שנים נפתח מסלול לימודים באוניברסיטת בן גוריון ללימודי בטיחות במסגרת היחידה לניהול והנדסת בטיחות. נושא הבטיחות מהווה תחום מרכזי בניהול ותפעול תעשייה, בתכנון מיזמים ובפעילות ארגונים בארץ ובעולם. בעשור האחרון, הולכת וגדלה, המודעות לנושא הבטיחות בארץ ואיתה גדל הפיקוח על תחומי הבטיחות ואכיפת פקודת הבטיחות בעבודה. רמת התחכום הנדרשת להפעלת מערך בטיחות בתעשייה מתקדמת, מחייבת הכשרת מנהלים ועובדים, הפיכתם למיומנים בתחומי הבטיחות הרב תחומית ובעלי יכולת להתמודד עם מורכבות התפקיד.
היחידה לניהול והנדסת בטיחות מכשירה מהנדסים לתפקידים הנדסיים וניהוליים בתחומי הבטיחות ומעניקה תואר שני בניהול והנדסת בטיחות (M.Sc. ). מהנדסים אשר משלימים את תכנית הלימודים זכאים להירשם במדור להנדסת בטיחות אצל רשם המהנדסים. כמו כן הם זכאים לקבל הסמכה כממונים על הבטיחות אצל מפקח העבודה הראשי.תוכנית הלימודים כוללת קורסים במגוון נושאים של הנדסת בטיחות וניהול בטיחות: ניהול מערך בטיחות, ניהול הבטיחות בתעשייה, דיני עבודה ופקודת הבטיחות, חקירת תאונות עבודה, ניהול סיכונים, ניהול בטיחות במפעל. קורסים בנושאי בריאות וארגונומיה: פיזיולוגיה של עבודה, ארגונומיה, גהות תעשייתית, מערכות אדם ומכונה. קורסים בנושא בטיחות במדעי ההנדסה: הנדסת בטיחות בתעשייה הכימית, תכנון מערכות לבטיחות, בטיחות במערכות חשמל, עקרונות דינאמיקת אש, בטיחות אש וגורמי אנוש בבטיחות בדרכים. אולם תוכנית הלימודים אינה כוללת לימודים ספציפיים בתחום האירועים ההמוניים המתאימים לענף האירועים אלא יותר מותאמים לבטיחות במפעלים ובמקומות עבודה.
אוניברסיטת בן גוריון הינה המוסד היחיד המאפשר לימודי תואר שני לתחום הבטיחות ואין בארץ אף מוסד המלמד תחום זה כתואר ראשון, לימודים מסוג זה לומדים בחו"ל בדרך כלל בארה"ב. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, לא נדרש כלל "מהנדס בטיחות" לתחום האירועים ההמוניים אלא רק "יועץ בטיחות", כיוון שלא קיים בארץ תואר לתחום הבטיחות, והתואר השני של אוניברסיטת בן גוריון לא רלוונטי לתחום האירועים למרות שמו.
מהי ההכשרה שצריך לעבור "יועץ" זה?
לא כתוב בשום מקום. תקן ישראל לאירועים המוניים 5688, מציין כי צריך להיכתב בעתיד החלק השלישי של התקן ובו יופרטו כל דרישות המקצוע מיועצי הבטיחות המתמחים באירועים המוניים, כל עוד לא נכתב החלק השלישי (עקב חוסר בתקציב במשרד התמ"ת) כל התחום הזה הינו פרוץ וכל אדם ללא כל הכשרה פורמלית יכול להיות יועץ בטיחות, כלומר אדם מהישוב יכול לפנות לכל בית דפוס ולהדפיס כרטיס ביקור ועליו לרשום "יועץ בטיחות" והוא יכול לחתום על כל אירוע המוני בכל סדר גודל ללא כל הבנה בתחום ניהול קהל או בטיחות באירועים עתירי קהל. כולי תקווה כי תחום "יועצי הבטיחות" בארץ יוסדר במהירה ויאמצו במלואם את המלצות דו"ח וועדת זיילר מאסון אולמי וורסאי שבו עלה בפעם הראשונה נושא יועצי הבטיחות.
להלן ציטוט מתוך דו"ח הוועדה בפרק הדן בנושא יועצי בטיחות.
"השם "יועץ בטיחות" יכול להטעות, כשהוא מותיר רושם שיועץ הבטיחות מופקד על כל היבטי הבטיחות במבנה. ברובן ככולן של הדיסציפלינות הרלוונטיות לבניין יש היבטי בטיחות, וכל אחת מהן מטפלת גם בהיבטים אלו. דא עקא שיש היבטים המצויים ב"שולי הדיסציפלינה", או שיש בהם מומחיות מיוחדת, או שהן חוצות דיסציפלינות.
בכל אלו יכולות נורמות בטיחות להיעלם מעיני המתכננים. כדי שנורמות אלה לא יישכחו, נוצר במציאות תפקיד יועץ הבטיחות. בעל תפקיד זה, שאינו מוסדר בחוק, חדר לחלק מהתחום האמור, כשעיקר עיסוקו הוא בתחום בטיחות האש, לרבות פתחי יציאה, גישה לרכב הצלה וכיבוי, וחומרים עמידי אש. יש ועיסוקו הוא גם בתחומים אחרים כגון גובה מדרגות ומעקות, ומתן אישורים לרשויות על בטיחותם של מבנים כגון בתי- עסק ובתי-ספר. בין מסקנותינו והמלצותינו תימצא התייחסות נרחבת לצורך בהסדרת תפקיד זה. "
היות ותחום ענף הבניה הינו הקרוב ביותר לתחום האירועים ההמוניים, דו"ח זה תקף גם לענף זה.ולסיכום
המונח מהנדס בטיחות אינו מדויק. כיוון שאין בארץ שום מוסד לימודים שמלמד את מקצוע הנדסת הבטיחות בתור תואר ראשון. רק אוניברסיטת בן גוריון מלמדת הנדסת בטיחות בתור תואר שני ובגלל שהלימודים לא נוגעים כלל בנושא של במות ואירועים המוניים התואר אינו רלוונטי לנישה הזאת ועדין לא הוחלט ע"י רשם המהנדסים שתואר זה מחייב טיפול בבטיחות באירועים המוניים, ישנה התלבטות מאוד גדולה בנושא הזה. ועל כן המונח יועץ בטיחות הוא יותר מדויק. לבדיקות קונסטרוקציה קטנות ובאירועים קטנים ניתן להסתפק בהנדסאי בניין או מהנדס רשום. אולם באירועים גדולים תזדקקו למהנדס קונסטרוקציה רשוי. ההמלצה היא לעבוד עם מהנדס בעל החתימה הגבוהה ביותר. כך לא תצטרכו לבדוק את עצמכם כל רגע האם המהנדס שלכם רשאי לחתום או לא. פרט לכך זה לא מזיק אם מהנדס רשוי בעל ניסיון רב בתחום, אשר למד קונסטרוקציה 4 שנים + 3 שנות התמחות, יעיף מבט על האירוע שלכם גם אם אתם זקוקים לפחות מכך.
ותמיד לבקש העתק של תעודה. שיהיה לכם אירוע מהנה ומוצלח.
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.