התחלואים בעולם הבטיחות באירועים
29 בדצמבר 2018
חומרים מעכבי בעירה
29 בדצמבר 2018

חישובים סטטיים


מאת: רמי שמש

חלק מהדרישות החדשות של משטרת ישראל לאחר אסון הר הרצל, הם החישובים הסטטיים, לגשרי תאורה ולקונסטרוקציות מסובכות. למעשה, גם לפני האסון, ביצענו חישובים סטטיים לגשרי תאורה בכדי לתכננם כראוי. אולם, רבים מן הלקוחות התרעמו על ההנחתה הזאת מצדי, ולא הבינו את החשיבות שבכך. כיום מבינים את חשיבותם הרבה של החישובים, ומפסיקים לחפש קיצורי דרך. ובצדק, החישובים הסטטיים הם שיטה מדעית ומתמטית, שדרכם ניתן להבין את תכונות המתקן, את דרך הרכבתו, את היכולת שלו מבחינת עומסים ואילו משקולות הוא צריך. שיטת החישובים הסטטיים חיונית ביותר בעיקר לגשרי תאורה.

בזמן האסון, היינו עדים לכוחה ההרסני של הרוח, המסוגלת להעיף גשר תאורה בעל משקל של עשרות טונות ולהפילו על הקרקע. אם הרוח מסוגלת לכך, היא עלולה לגרום לנזק דומה לקירות מליהר המשמשים כגב במה, קירות הסתרה ומסכי הקרנה ענקיים.

אז מה עושים? איך פותרים את בעיית הרוחות? הרי רוב האירועים מתקיימים תחת כיפת השמיים, ואין אפשרות לשלוט בתנאי מזג האוויר ובטח שלא לבטל אירועים בגלל רוחות.

למזלנו יש פתרון לבעיה.

מקצוע ההנדסה בשונה מהמקצועות ההומנים, הינו מקצוע מדעי ומדוייק. החישובים וקביעת העיגונים אינם עניין של תחושה, אלא מדע מדויק המלווה בחישובים סטטיים. החישובים נותנים לנו תוצאות ברורות. ישום התוצאות ישמור בבטחה את המפיק, בונה הבמות, אנשי הצוות, את המהנדס, והכי חשוב, את הקהל, השחקנים וכל המשתתפים באירוע.

אולם, יהיו שיגידו כי כל מתקן מגיע עם הוראות יצרן. ואם נתחשב בהוראות היצרן ניתן לוותר על החישובים הסטטיים.

ובכן לא מדויק!

מאז האסון אני מוצא את עצמי עורך עשרות חישובים סטטיים לגשרי תאורה שמעולם לא נבדקו או חושבו לעומסי רוח.

נחשפתי לחישובים הסטטיים שהגישו היצרנים, ועקבתי מקרוב אחר המלצותיהם לגבי שיטות העיגון, מיקום משקולות הבטון, צורת הקשירה של הטראס אל המשקולות ומהירויות הרוח שבהם גשר התאורה אמור לעמוד. בחישובים הסטטיים של היצרנים, מהנדסי היצרנים מתחשבים בשלושה היבטים:

1. עומסים סטטיים הכוללים משקל תאורה, הגברה, ציוד, כוחות הפועלים כלפי הקרקע.

2. כוחות רוח – אלו הם כוחות אופקיים, הפועלים בניצב לעומסים הסטטיים כוחות אלו פועלים כדי לגרום להיפוך או הזזה של גשר התאורה.

3. חישוב לרעידות אדמה. אלו הם חישובים דינמיים בשונה מהחישובים הקודמים עקב רעידת האדמה בצורה מחזורית, נוצרים תזוזות במבנה. במידה ותזוזות אלו יפעלו בתדירות העצמית של המבנה, הדבר יגרום לתופעה שנקראת רזוננס דבר העלול להביא לקריסת המבנה.

בכל החישובים שראיתי מצאתי כי החישובים של רעידות האדמה הביא את התוצאות הנמוכות ביותר. ז"א תוצאה טובה שאומרת שהגשר אכן יהיה יציב במקרה של רעידת אדמה.

אולם, התוצאות הגדולות ביותר, ז"א התוצאות הגרועות ביותר היו חישובי הרוח. עקב כך ניתן ללמוד כי הכוחות הפועלים על המבנה עקב כוחות הרוח הינם הכוחות הדומיננטים, ולעולם אין להתעלם מהם. כתוצאה מכך חובה לבצע חישובים סטטיים לעומסי רוח. התוצאה שנקבל אינה מעידה על חוזק הטראס אלא על כמות העיגונים וחוזק רגלי הטראס .

מדוע ישנו הבדל בין החישובים שלנו לחישובי היצרן?

היצרן מתכנן מבנה מסוים בעל חתכי קורות מסוימים עבור עומסי רוח ועבור משקלים מקסימאליים עבור אותם מפתחים. לא אחת מצאנו כי מפתחי האגד עולים על האורך של החישובים הסטטיים של היצרן, בכל מקרה כזה יש לבצע חישובים חדשים.

המסקנה היא כי חובה לערוך חישובים סטטיים בגשרי תאורה, אלא אם מהנדס קונסטרוקציה שמבין בנושא ומכיר את נושא גשרי התאורה, ממליץ אחרת.

ההמלצה שלי היא לפנות למהנדס קונסטרוקציה, שמכין חישובים כאלה ושבא מתחום הקונסטרוקציה. לקבל ממנו חישובים סטטיים והנחיות כיצד לבנות את המתקנים.

ומה קורה אחרי שיש חישובים סטטיים?

כאמור החישובים נותנים לבוני הבמות מידע אודות תכנון הטראס או המתקן. לאחר שאתם יודעים כיצד להתקין את הטראס, ולשמור על ייצובו, יש לבצע בדיקה ויזואלית לטראס או למתקן ע"י מהנדס. בגשרי תאורה יש לבצע בדיקות מקדימות במהלך ההתקנה. המהנדס יבדוק את חיבורי הרמקולים והפנסים עוד כשהטראס נמצא על הקרקע, ורק לאחר מכן ניתן להרים את הטראס.

בסוף ההתקנה המהנדס ייתן לכם אישור בכתב על תקינות הגשר או על ליקויים. עד לרגע זה, הגשר שלכם נחשב קונסטרוקציה מסוכנת אפילו אם הבאתם את מיטב המרכיבים שעוסקים במלאכה שנים רבות. אין לתת לאנשים להיות מתחת לגשר עד לאישורו של המהנדס. יש לדרוש מהמהנדס אישור בכתב שהגשר תקין. וודאו מראש מי מההפקה יתנהל מול המהנדס, ומי ייקח את האישור לידיו. (אל דאגה יש העתקים אם צריך), האישור הזה חשוב מאוד והוא נותן לכם את הגושפנקה להתחיל את האירוע להכניס קהל או שחקנים.

מקווה להמשך אירועים בטיחותיים.

נכתב ע"י מהנדס רמי שמש

מושגים:

טראס=גשר תאורה.

הערה חשובה: התמונות בכתבה נלקחו באופן אקראי מאירועים שבהם המפיקים ובוני הבמות התנהלו בצורה תקינה, תוך כדי יעוץ וליווי מהנדס קונסטרוקציה, ובכך לא סיכנו את שלום הציבור.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.